Vad var det vi sa!

Svårt att få jobb?

Minnesgoda läsare kanske drar sig till minnes att jag berättat om att en krullhårig kamrat och jag under sedan länge flydda dagar diskuterade  om det inte var ett handikapp för

Lätt att få jobb?

en tjej att vara snygg när hon söker jobb, Vi hade rätt, men det dröjde 40 år för forskningen att komma i fatt våra iakttagelser. Vi var som man säger före vår tid.

I en artikel i DN i dag står det om just detta, men en sak var i alla fall en nyhet för mig och det var att snygga killar har fördelar när de söker jobb. Enligt forskarna har detta samma förklaring som att tjejer har det motigt: det är kvinnor som gör den första sållningen bland ansökningarna, och då ryker de snygga tjejerna men de snygga killarna går vidare.

Fast jag vet inte vad jag skall tro. Inte tycker jag att jag har haft någon hjälp av min skönhet . . .

// Daniel

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

