Livet en rätt bra idé

Dottie i vintersnön. Foto: Rolf Hamilton

Jag är kanske inte känd som någon muntergök och brukar mera likna Ior än Nalle Puh. Jag har kort sagt ganska lätt att hitta saker och ting som gör mig dyster. Men emellanåt drabbas jag av vad jag gärna vill se som klarsyn och tycker att det hela är rätt okej.

Jag har just nu varit ute i snövädret (märk att jag inte skrev snöovädret) med hunden. Hon sprang fram och åter, pulsande i snön, i sin jakt efter den pinne jag kastade åt olika håll och fann stort nöje i detta. Något som liknade dåligt samvete slog mig då: Om hon, ett oskäligt djur, kan finna sådan glädje över ett meningslöst springande, så borde väl jag kunna nöja mig med det jag har. Jag kan koka mig en kopp kaffe, trots att jag inte behöver, och ägna mig åt saker som jag gillar – saker som hunden kan ifrågasätta värdet av, med samma rätt som jag ifrågasatte hennes nöjen – som att skriva inlägg på bloggen, spela Snood och andra meningslösheter. Om det inte vore för det här med jul, och allt som egentligen borde göras inför den, så vore livet just nu riktigt drägligt. I alla fall om man betänker alternativet.

// Daniel

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

