”. . . under en sömnlös stund på min arbetsplats”

Rubriken syftar på ett inledningsanförande som Moltas Erikson höll på en Boliviaafton i Universitetsaulan och som han sa att han skrivit under dessa omständigheter. Det är ett uttryck som jag, med viss förtjusning, burit med mig sedan dess. Boliviaaftonen i övrigt förstördes av min granne, en god vän som hade en obotlig böjelse för dåliga ordvitsar. Under inledningsanförandet sade den engagerade engelsktalande arrangören  att  ”Since 1967 there has been a military dictatorship in Bolivia”. Då vände sig min granne, låt oss kalla honom Mats, till mig och teaterviskade ”I don’t Bolieve ya”. Så höll det på hela kvällen. Det meddelades bland annat att nästa inslag skulle vara en sång på det gamla inkaspråket från Peru. ”Vad kan det peru på?” kom nästa viskning. Och så vidare.

Men det var inte alls det jag skulle skriva om. Vad jag har på hjärtat är dock inte helt klart, ens för mig. Jag är i vilket fall som helst på min arbetsplats — vaken  — och väntar på att få något att göra. Jag kan själv inte åstadkomma något i detta skede utan har bara att vänta på att få sätta tänderna (bildligt talat) i det mina kolleger åstadkommit och där så erfordras göra några smärre korrigeringar.

Axel är i fjällvärlden, tämligen avskuren från civilisationen. Det är klart, han har radio och tv och understundom tillgång till dator, men han är förhindrad att utbyta djupa tankar med mig på Konditori Fågelsången. Det vilar alltså egentligen på mig att se till att ni, kära läsare, får något att läsa, nu när julklappsböckerna väl snart är slutlästa. Därvidlag måste jag dock göra er besvikna. Intet av värde kommer ur min dator denna dag.

Men man kanske kan få besvära om ett gott nytt år?

2 kommentarer

Filed under Kultur

2 responses to “”. . . under en sömnlös stund på min arbetsplats”

  1. Pingback: Allt går igen – Gott Nytt År! | Flanera.se

  2. Pingback: Fröding var först | Flanera.se

Kommentera

