Fröding var först

När jag är ute med hunden dessa dagar, då pulsande i snön är både nödvändigt och nöjsamt – det senare tycker i alla fall hunden – då slås man av tanken att människor och djur i alla fall är lite olika. För vi människor vill gärna klara av vårt tarv så enkelt och smidigt som möjligt medan hunden gärna sätter sig i den djupaste snödrivan och under de tätaste buskar, till synes av rent jävelskap, för att husse eller matte skall få det så jobbigt att komma åt att plocka upp efter dem. Men det är inte utan problem, ens för en relativt långbent hund som min, nu när snödjupet är betydande. Man kan nästan höra hur de muttrar över att behöva simma i djupsnön för att sedan trampa upp en plats där de någorlunda stadigt kan stå och göra det de skall.

Mina minnen går åter till den där Boliviaaftonen som jag berättat om förr. En mycket uppsluppen Monica Zetterlund framförde där en burlesk visa, som introducerades ungefär så här: ”Fôlk säger att de inte är Fröding, som har skrivit den, men det är det. För det vet jag!” Det finns mycket att citera ur denna visan – och ännu mer som inte bör citeras. Men det som här är relevant är raderna:

Svårt är att leva, svårt är att dö

Svårt är att skita i meterdjup snö.

På detta tänker jag alltså emellanåt när jag är ute med hunden. Det kan hända att jag svär något över att jag inte hittat på de där raderna själv, men jag unnar Fröding det erkännandet. Kom sedan inte och säg att det är inte kulturellt stimulerande att ha husdjur! Hur ofta citerar man annars Fröding i dessa sammanhang? Av integritetsskäl (hundens)  visar jag ingen bild av min hund i dessa bryderier, inte heller citerar jag mer ur sagda visa, av omtanke om mina läsares sinnesfrid.

/Daniel/

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

