Dumt fôlk

Jag har nog tidigare meddelat läsekretsen att jag på den tid då UNT fortfarande kunde ta in kåserier emellanåt så hade jag planer på att ha en stående rubrik för sådana, knyckt från en av Frödings räggler (eller om det möjligen var en paschas, jag vet allvarligt talat inte vad som är vad) som heter Dumt fôlk. För då visste jag att det alltid fanns material att skriva om, eftersom jorden till stora delar synes vara befolkad av den kategorin människor. Det kan förefalla snobbigt och är det också, men tyvärr alldeles sant.

Nu senast har exempelvis den arme Ranelid gått ut och meddelat att publiken i Let’s dance är okunnig och underklassig, om jag minns hans ordval rätt. Det är klart att han har rätt, men man får inte skriva så. Så nu är han i onåd hos den litterära parnassen i form av Svenska Akademiens ständige sekreterare och med dess intellektuella motsatser, det vill säga det Ranelid kallar ”underklassen”. Och de som finns där emellan, de skiter väl i Ranelid. Kanske är det det som gör att han är så förbannad på allt och alla. Och lika lite som det är politiskt korrekt av mig att säga att jorden är full av dumskallar så är det inte pk att säga att de är underklassiga. Men det är väl bara i denna motvilja mot det politiskt opportuna som vi förenas. Kanske bottnade det hela i så banala saker som att publiken inte har röstat som han önskat. Vad vet jag? .

Så tänkte jag tills jag beslutade mig för att gå till botten med det hela och ta reda på vad som verkligen stod i tidningen. Det handlar i själva verket om en tre år gammal krönika som Skåneförfattaren skrivit i Dagens Affärer, där han, fullkomligt korrekt, hävdar: ”Man blir känd och berömd genom att mörda, våldta, förnedra sig på tusen sätt och att medverka som pajas i till exempel ‘Let’s dance’”. Om detta är sakligt sett inget att förvånas över eller uppresa sig emot, om det inte vore för att han nu, som själv ”pajas” i Let’s dance, uppmanat Svenska Akademien att göra detsamma. Bästa kommentaren kommer förre brottaren Frank Andersson med: ”Det är ju frågan om när man vill bli pajas. Nu är det hans tid.”

Det vore väl om det bara vore så att Ranelid är larvig, men det är ju också kvällspressens sätt att spela med – och spela en aktiv roll i – eländet, som är så bedrövligt. Kvällspressen behöver ju inte, som Ranelid och Englund, bekymra sig om att mista anseendet, eftersom den inte har något sådant att förlora. Det är inte roligt att vara journalist, när det är kvällstidningsjournalistiken som sätter agendan – och ribban för vad som är den nivå den tycker att den måste hålla sig under. Nyanser och eget tänkande har ingen plats i den världen. Men jag tror tvärtom att det just är nyanser och eget tänkande världen behöver.

Lämna en kommentar

Filed under Medier

Kommentera

