Tips från coachen

En och annan undrar kanske hur det går till när vi skriver våra djupsinnigheter här på bloggen.

– Diskuterar ni ihop er innan ni skriver? frågar en.

– Skriver ni ihop? frågar en annan.

Svaret är både ja och nej. På båda frågorna.

I morse fick jag ett sms från Axel med följande lydelse: ”DN idag. Färre avgångar på SJ OCH färre bäddar på sjukhusen kan lösa alla problem. blogga. Lämnar nu paris.”

Vi sms:ar inte nämnvärt till varandra, så detta kom som en överraskning när jag satt på Stockholmståget för att bedriva privat uppdragsforskning på KB. Men jag blev lite imponerad av hans vilja att gå till botten med samhällsfrågorna, även när han flyr landet och kylan för att dofta på mimosa (doftar den?) nere vid Medelhavet. Inte hade jag hunnit läsa DN på morgonen heller, för hunden fick ont i en tass och måste tas om hand och när omhändertagandet var klart så måste jag rusa till tåget. Så vad han menade fick jag inte klart för mig förrän vid lunch, när jag satt i KB:s restaurang Sumlen och snabbtittade i den anbefallda avisan. Väl hemkommen kändes det lite sent att uppresa sig över sakernas tillstånd, särskilt som en glad norrman å personalens vägnar tackat oss resenärer för alla vänliga tillrop i det tåg som fick vänta någonstans på den uppländska slätten på grund av ett signalfel i Märsta. Och på något sätt känns det gjort, detta att raljera över SJ. Så jag giver Axel:s uppmaning en god dag i det avseendet. Och det här med att lösa sjukvårdskrisen genom att ha färre sjuksängar, det ville jag läsa mer om. För så enkelt som att de tror att det skulle bli bättre för att de minskar antalet bäddar, det tror jag inte dem om att tro själva ens. Jag anade rätt. Vår maxim trogen ville jag alltså problematisera hellre än att komma med de enkla lösningarna, som vi ju tycker hör politiken och den allmänna debatten till.

Men jag har i alla fall gjort honom till viljes och bloggat om det han tyckte borde behandlas. Även om ingen, allra minst jag, har blivit något klokare på kuppen.

Jag får väl läsa i DN och se om det hjälper. Och det kan jag uppmana er andra att göra också.

Lämna en kommentar

Filed under Kultur, Medier

Kommentera

