Man kan få utslag för mindre …

I st. f. reklam

Det är inte varje dag jag sänder en tacksamhetens tanke till Eva Hamiltons fögderi – dvs svensk public service TV.
Just hemkommen från Frankrike har jag haft möjligheten att jämföra vad som bjuds i de olika ländernas programutbud. Och det är bara att konstatera att svensk TV vinner i kvalité; med hästlängder. Naturligtvis är jag helt införstådd med att språkförståelsen gör att det väger över till fördel för SVT1 och SVT2, men det är inte där nu skon klämmer, utan det är primärt all denna förbaskade reklam som omöjliggör att producera ett kvalitativt program i någon fransk kanal över huvud taget, som gör att jämförelsen faller ut till svensk TV:s fördel.

Varje kvart avbryts programmen i båda de franska publicservice-bolagen, France 2 och France 3, för allehanda naiva reklaminslag. (Att de övriga mer eller mindre 17 reklamfinansierade  kanalerna fungerar på likartat sätt; det får man ta.)
Men när man nu är tvingad till att följa de franska programmen, så gäller det att göra något av eländet. Istället för att bara sitta passiv och irriteras, började jag föra anteckningar över vad som visades i de olika reklaminslagen.

Jag kan härvid konstatera att det franska folket är ganska så likt sina nordiska vänner. Båda folken läcker till den milda grad om man betraktar den tid som åtgår för att göra reklam för allehanda botemedel. Är det inte unga sportiga damer, så handlar det om strålande, något mindre sportiga, men inkontinenta herrar och damer. Och läcker man inte så städar man eller äter ostar … mmm …
Dessutom konstaterar jag att det är bara unga kvinnor som tvättar håret. Jag har under en veckas intensivt studerande  av TV-reklam inte sett en enda herre varken tvätta sig – än mindre sitt hår. Männen gör stället som våra perukprydda 1700-talsgustavianer – de maskerar ev. odörer, men nu genom att mumma sig lite lätt i armhålan. Och strax smyger sig då en sval kvinna upp vid mannens sida med tindrande ögon. I nästa inslag tar han sig varsamt om hakan efter att rakat sig och fortfarande med en beundrande kvinna vid sin sida. Den nakne, muskulöse mannen med bar överkropp har dock strax fått på sig kavaj och slips och försvinner med en rivstart i sin nya BMW. Kvar blir kvinnan med en igenkalkad diskmaskin, men strax är det så dags för henne att tvätta håret – igen.
Så här pågår det från tidig morgon till sen natt, varje dag … dag ut  och dag in … 365 dagar om året … år ut och år in …

Det var inte utan att det kändes tryggt att komma hem till den svenska TV:n och se att Helena Johansson spå väder utan att ens snegla mot det glättade livet som fransk TV förmedlar.

/Axel

P.S.

Och dessutom är allting dubbat. Men det kan väl inte vara så farligt kan man tycka tills dess man hört Louis Armstrongs röst i High Society -dubbad!

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s