Recension av en sanitär olägenhet

En gammal historia dyker upp i skallen.

Hon: Jag är en sådan där flicka som håller på sig!
Han: Jaha. Det gör jag med!

Men vad är det som kan föranleda denna halvtaffliga association? Jo, denna dåliga vits och en nyligen läst bok, ligger på samma plan.

En god vän, som jag vet, vill mig väl, stack boken om Carl XVI Gustaf – den motvillige monarken, i mina händer på sjukhuset. Miljön är lagom ansträngande och behovet av intellektuell stimulans är därmed kalibrerat  till noll
Över 350 sidor har en Thomas Sjöberg fått ihop  om vår nuvarande regent.
Den första delen handlade om kända faktum fram till trontillträdet.
Den andra delen är en uppvisning i name-dropping och guilt-by-association som det heter  i populärpressen

Det är en genomgång och historier  om ett antal gossor Ruda, som haft mer pengar än vett och deras förbindelser med ett s.k. självständiga kvinnor. Alla finns noggrannsamt uppräknade i ett gediget personregister. Gemensam nämnare är att de går in under benämningen ”kungakretsen”, en krets som föremålet självt sporadiskt tangerar.
Efter att ha läst denna samlade smörja, kan jag inte annat än beklaga den del av den  svenska journalistkåren som ägnade sig åt att söka lyfta denna publikationen till höjderna och där ”kungens vänner” förväntades vistas. Men längre än till kloakerna i Stockholms innerstad kom vår journalistförfattare  inte.

Men nu är man visst på gång igen.

Men locket verkar inlyfta denna gång heller.

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

