Från obekräftad källa

Från vår skånske korrespondent har följande ornitologiska sensation inkommit:

Skånes Aljazira

Jaktfalkar har funnits länge i historien. Men en skvallerfalk är det väl inte så många som känner till. Kanske är jag alldeles ensam om detta något speciella husdjur, som jag sedan fyra år tillbaka har nöjet att hysa.

Det började med att jag kom i kontakt med Tord och hans patenterade fågelholkar. Jag föll direkt för den anspråkslösa formuleringen ”Världen behöver TeGes produkter”, som är företagets frejdiga slogan. Och på hemsidanwww.tegeprodukter.se beställde jag omedelbart ett antal olika holkar. Bland dem en för tornfalk.

Tillsammans med en granne satte jag upp holken på gaveln till den gamla ladugården som numera är ombyggd till konstgalleri. Efter att bara ha tappat holken en gång och tvingats spika ihop den igen, lyckades vi få den på plats högt där uppe, med utsikt över åkrarna och pågatåget, som precis som de gamla ångtågen i vilda västernfilmerna, glider fram långt där borta i fjärran.

Två veckor senare satt den där. Tornfalken som jag visserligen då och då sett fladdra förbi, men som nu tydligen bestämt sig. Det var på vår gård och i min holk han skulle bosätta sig och bilda familj. Och med en så fin bostad som Tords originalholk, var det tydligen inga svårigheter. Efter bara några dagar satt även hon där uppe på taknocken. Hans fästmö/hustru och blivande mor till kommande ungar.

Nu är det fjärde året de sitter där och tittar på mig när jag varje morgon går ut till brevlådan för att hämta tidningen. Jag brukar stanna till och säga God Morgon. Och så brukar jag höra mig för om det hänt något särskilt. Har det t.ex. utbetalats några nya bonusar till avskedade direktörer? Är det något kärnkraftverk som kapsejsat? Har kungen eller dotter Madeleine hittat på något nytt puts?

Jag ställer frågor och falken tittar på mig. För det mesta reagerar han inte alls, men emellanåt ser jag hur han rycker till och då förstår jag att mina spekulationer stämmer med verkligheten.

Så till exempel sa jag en morgon att jag fått för mig att man skulle sluta tillverka JAS-plan. Att alla som jobbar med det i Linköping skulle få behålla sin lön i tio år, men istället för att tillverka JAS-plan skulle de utveckla nya energisystem.

Då nickade falken och jag förstod att jag kommit på något. Förmodligen hade han redan hört det under någon flygtur uppåt landet.

Lämna en kommentar