Att ”sälja” fattigdom – ett fattigdomsbevis

”Barnfattigdomen hör bara hemma i Reinfeldts Sverige!”
Detta citat, av Håkan Juholt, står att läsa i lördagens upplaga av Aftonbladet.
En stor retoriker har talat?
Nej … snarare tvärtom.
Bakgrunden till detta uttalande emanerar från en tidigare undersökning som Rädda Barnen låtit publicera. Där framgår det att antalet barn som lever i fattigdom ökat under 2008 med cirka 10.000. (Se bl.a. artikel i Svenskan).
Jag skall inte ge mig in i någon sorts polemik i ett känsligt ämne. Fattigdom har alltid varit ett mänskligt gissel var än det uppkommit och frågan skall definitivt inte viftas bort. Men det jag vänder mig emot är den billiga retorik, som tyvärr börjar bli mer och mer legio i det politiska livet.

Fattig?

Fattig?

Framväxten av banala uttryck för komplicerade sammanhang verkar gå hand i hand med det mediala samhällets utveckling. Korta klatschiga klyschor – det säljer. Analyserande, genomtänkta resonemang är ingen som orkar ta till sig – än mindre förmedla. Men vi börjar leva farligt! (Se bara hur man deformerat ordet ”svenskar”).
Språket ”impregneras” av vissa värderingar och till sist har ordet ändrat valör då saklighet förbyts i lättsålda känslouttryck. (I ovanstående citat kan man se hur hr Juholt försöker frammana bilden av hr Reinfeldt, likt en svensk Herodes, som kommer hem från ytterligare en dag på jobbet; slänger sig i soffan i det Sagerska palatset och utbrister: ”Dagens facit, kära Filippa … ytterligare 30 ungar i soppen”.)
Jag utgår från att det som hr Juholt menar är ”barn till fattiga föräldrar” – primärt ensamstående mödrar, enligt rapporten, som drabbats extra hårt av lågkonjunkturen, men genom att krydda ordet ”fattigdom” med att addera ”barn” når han ytterligare en effekt.
Man kan illustrera sammanhanget på ett ännu mer förenklat sätt. Visa upp fiskargubben och tala om fattigdom – det betalar sig dåligt. Men bilden av ett gråtande barn – sånt säljer!  Det må vara en petitess, men jag undrar om inte våra politiker bör ge akt på hur man uttrycker sig i framtiden?
Även om det kostar en billig poäng.

/Axel

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s