Janu(S)ansiktet

Hr Huholt

Efter att ha läst söndagsmorgonens artikel i SvD .

Jag vet att man inte skall vara alltför snabb att döma innan man sett alla fakta, men ibland måste man gå på magkänsla. Och naturligtvis handlar det nu om en ny krumelur på den politiska pällen – hr Håkan Juholt.
Jag måste tillstå att jag fått bruka våld på mig själv för att hålla igen min magkänsla vad gäller denne person. Kanske det handlade om den utdragna urvalsprocessen i kombination med den utomordentliga artikeln i tidningen Fokus, där bilden av en slug taktiker eller ödmjukt lyssnande partigängare skildras, eller karlns janusansikte – en godmodig och fryntlig person eller en iskall buffel – som skyls av en medialt riktig mustasch – som gjorde mig osäker.
Men oavsett vad det var som styrde mig – sammantaget kände jag inget förtroende för denne man redan från första stund.

Samma känsla hade jag vad gäller Mona Sahlin efter det att hon måst backa och fösas ihop med Lars Ohly & Co. Trots det man förstod redan då, och som sedermera verifierats av henne själv, så stod hon där och glitterade (med ögonen) … allt är bara bra … samtidigt som man såg på hennes övriga kroppsspråk att hon vantrivdes i sin ”nya” roll.

Ytterligare primitiva argument för mitt hastiga omdöme om Hr Håkan Juholt är att han tagit chansen (risken) i ett parti där han vet att kulturen är starkt hierarkisk. Man ställer upp när Partiet kallar, lika fullt som man håller god min när Partiet viker ned en – se bara på herrar Östros och Österberg. (Jag återkommer till artikeln i Fokus. Läs deras intentioner och de nya rollerna de iklätt sig idag när kvasten sopat bort dem … allt är bara bra …) Och denna inpiskade lojalitet har herr Håkan Juholt utnyttjat till fullo.

Och sammantaget vet man att det handlar om ett parti som är djupt splittrat (läs Fokus), men som nu skall framstå som enat under den store ledaren. Sanningen är nog den att alla sitter tysta som möss och hoppas att kvasten inte skall nå dem, men när processen är fullständigad … då, om inte förr så lär vi (jag) få känna hr Håkan Juholts rätta ansikte.

/Axel

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

