Nyfiken på framtiden?

Framtiden börjar NU!

Så har då finansminister Borg presenterat den s.k. vårproppen.

Under rubriken Är regeringen verkligen färdig nu? frågar sig SvD huruvida vårpropositionen mest handlar om åtgärder som redan är åtgärdade. Det är inte utan att man kan instämma i den frågeställningen. Det verkar som om alla framtidsfrågor kommit att inneslutas i en finansdepartementets Pandora-ask, där hoppet om en framtid dväljs.
Jag undrar: Hur framåtsyftande är skattesänkningar och sänkt resturangmoms – hur spännande är det?

Från min barndom minns jag två saker, som i förstone kanske känns lite långsökt att ta upp när man kommenterar den Borgska vårproppen. Det ena var hur viktigt det var att ”alltid ha rent under” … man kunde ju råka ut för en olycka och hamna på sjukhuset. Det andra var uttrycket ”om vargen kommer”, som var ett uttryck för att man inte fick varna i tid och otid för framtida olyckor, för den dagen vargen stod där var man inte längre trovärdig.

Nu till saken: Är inte finansministern & Co intresserad av framtiden?
Under senare tid har väl aldrig en fråga blivit så belyst som det svenska utbildningsväsendet – Sveriges kanske viktigaste framtidsfråga. Ingen kan väl ha undgått Maciej Zarembas utomordentliga artikelserie i DN*, eller den utbildningsstatistik som vi forneras med nästintill dagligdags.
Efter kommunaliseringen tycks den svenska skolan ha blivit ett lovligt byte för gnidiga budgetchefer, understödda av flumpedagoger som såg som sitt yttersta vapen att förändra samhället ”till det bättre” genom att göra utbildningen jämlik.

Rapporter från högre utbildningsinstitut ger vid handen att postgymnasial utbildning inte längre är en fråga för universitet och högskola utan där satsar man på ofullbordad gymnasial utbildning. Att katastrofen lurar om hörnet verkar inte bekomma vår regering.
(Det är naturligtvis vällovligt att man satsar 800 miljoner för att tågen skall gå, men budgetanslaget verkar vara mera framkallat av att stilla en medial opinion och att försöka staga upp ungdomsarbetslöheten med en momssänkning – inte det heller känns varken ”nyfiket” eller framtidsinriktat. Det är åtgärder för nuet – och inget annat.

Utbildning är däremot en ständigt pågående process där dagens underlåtenheter kommer att ge resultat – kanske först om en 15-20 år. En långsiktig investering med andra ord och inte en kostnad som finansdepartementet verkar vilja se det som.

Åtminstone kan man önska sig att finansministern ger ett klart och tydligt ställningstagande för ökade utbildningsinsatser.

Eller kommer han stå där och varna för att ”inte ha rent under”,  men med risken att ”om vargen inte kommer” så har vi ” i alla fall ordning och reda på statens finanser”.

*
Så vandaliserade kommunen en skola

”Man måste låta rätt gå före galet.” En skolas kamp mot överheten

Den glömda läraren


Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Politik & samhälle

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s