Vecka 17 har gått – utan Daniel!

Under veckan som gått är det två händelser – utöver det vanliga eländet i ett antal arabländer – som jag noterat. ( Normalt brukar Daniel och jag fördjupa oss, varje fredag, i den gångna veckans händelser på konditori Fågelsången, men denna gång skriver jag; honom outspord.)

Den första händelsen:
Moderaternas partisekreterare  har i veckan som gått i en DN -artikel, gjort vad som i media beskrivs som en helomvändning vad gäller redovisning av partistöden. När jag läser den, men även vad som skrivits i ärendet på M:s hemsida, så får jag en känsla av att ambitionsnivån i detta ärende är ganska låg. Både artikel och hemsida handlar mest om att måla in Socialdemokraterna i ett hörn. Dessutom inbjuder partisektreterare Arkelsten  samtliga riksdagspartier i syfte att nå en ny, frivillig överenskommelse om partifinansieringen.
Just i det här fallet är jag lite rädd för ordet frivillig.
Kan en sådan här infekterad fråga lösas med frivilliga överenskommelser. Är inte det här en demokratifråga av högsta dignitet som behöver –nästintill grundlagsstatus.
Lagstifta! (Och jag ser i DN att jag är inte ensam om att tycka så.)
Sedan skall det dessutom bli intressant och se partisekreterarens definition av ordet ”omedelbart”. I DN-artikelns ingress står att läsa följande: Vi vill nu ta vårt ansvar genom att omedelbart och ensidigt börja offentliggöra namnen på privatpersoner som skänker mer än 20.000 kr per år till Moderaterna.
Det har redan gått fyra dagar.

Den andra händelsen:
Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta … men i mitt tycke har vissa av USA: s mer bemärkta politiker börjat överträffa Walt Disney & Co.
I konspirationsteoriernas förlovade hemland pågår för tillfället en debatt huruvida landets president är en ”icke-amerikan” … och som om inte det räckte, insinueras nu om presidentens intellektuella utförsgåvor. I söndagens Gomorron världen kan man lyssna direkt till ”förfallet” play.aspx?ljud=3063159&t=227 från en blivande presidentkandidat. Man bävar … och baxnar!

Som tur är finns det även andra krafter som har hand om källsortering av politiska stolligheter, men frågan är om det räcker i ett land där 40% av befolkningen är bokstavstroende och lever i villfarelsen att jorden funnitis i cirka 4000 år. Samma människor som lutar sig tillbaka i biograffåtöljerna och låter sig underhållas av Jurassic Park.

Man bävar och baxnar!

Lämna en kommentar

Filed under Ankdammen

Kommentera

