De lege lata, de lege ferrenda

Jag lyssnade till en debatt denna eftermiddag mellan  tvenne journalister i SR:s Studio Ett – Eric Erfors, Expressen och en ”borgerlig debattör”, Johan Ingerö. Jag vill inte påstå att jag blev mycket klokare av vad som sades, men det hindrar inte att jag undrar lite över Expressens skribent vars åsikter man dessutom kan läsa på webben.
Upprinnelsen till debatten skulle var de nya uppgifterna från Vita huset  att Osama bin Ladin skulle varit obeväpnad och därför kom att bli avrättad. Bland annat kan man läsa i Erfors Expressenartikel att  vad gäller ”dödande av bin Ladin har det där med livets okränkbarhet liksom helt fallit bort”. Enligt tidigare utsaga i samma program ställde sig samtidigt folkrättsexperten Ove Bring  tveksam till om avrättningen skedde enligt de folkrättsliga regler som gäller – men har var tveksam eftersom folkrättens regler inte är glasklara vad gäller en terrorists rättigheter.

För mig känns analysen och debatten dock något tidigt väckt … människors känslor är primära och det dröjer innan man tänker rationellt.
Jag försöker härvid föreställa mig den situation som det amerikanska folket reagerat utifrån.
Ponera att höghusen på Hötorget i Stockholm blivit utplånade av två projektiler, i form av två flygplan, fyllda med förväntansfulla svenska charterpassagerare på väg till ”solen”, och att närmare 3000 svenskar omkommit. Hur skulle sinnesstämningen då vara.
Att förövarna av detta illdåd senare skulle kommit att dödas av den svenska polisens terroristbekämpare – skulle vi då reagera primärt reagera negativt och börja ifrågasätta legitimiteten i dödandet … jag betvivlar.
Jag varken ifrågasätter folkrätten eller de krigslagar som vi lever med, men jag undrar om det kanske inte vore dags att uppdatera desamma. Terrorismen är gränslös; det är inte våra länder.

Det är mycket som kan diskuteras i denna och många andra spörsmål, men jag vill därför hänvisa till den viktigaste lärdomen jag fick genom mina juridiska studier – en insikt som känns väldigt akut.
Lärdomen lyder: De lege lata, de lege ferrenda. 

/Axel

Lämna en kommentar

Filed under Ankdammen

Kommentera

