Tro och vetande

Jag är ingen ekonom – än mindre religiös.
Inte vet jag; men kanske det beror på att jag inte är troende i vid mening.
Jag respekterar att religiösa har sin tro – vilket jag endast kan bemöta med att säga ”jaha”.
Men så kommer det till det där med ekonomi och ekonomer säger ”jag”/”vi” tror att…. osv.
Plötsligt får jag svårt att bemöta dessa, våra nya överstepräster, med ett ”jaha ja”.
Det är något som tar emot – rent intuitivt – även om jag, som sagt, inte är ekonom.

Läs till exempel en hr Pär Magnussons inlägg i kvällens SvD där han argumenterar gentemot Riksbankens förmodade ytterligare höjningar av reproräntan. Rätt eller fel? Frågan är akademisk, men definitivt inte vetenskaplig.

Vad skall man tro?

Ibland undrar jag hur i allsindar  ekonomi kunnat nå denna, sin egen status, av att framstå som världsfrälsarreligion?
Och hur i allsindar kan Nobelpriset fått låna sitt namn till ett ekonomipris – visserligen under täckmanteln ”Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne” – och därigenom skapa en status till sin egen disciplin.

Finns det någon sunt tänkande människa som skulle kunna föreställa sig ett ”Svenska kyrkans pris i religion till Alfred Nobels minne”.
I så fall;
OSA
axel.sjostedt@telia com

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

