Sveriges Radio – i förvandling?

Sveriges fria? Radio

5 reklamfria kanaler. 400 program. 270 000 timmar om året.
Så beskriver sig Sveriges Radio.
Reklamfria?
Jo, jo.

Sverige är ett land där begreppet Public Service, sedan gammalt förknippas med korrekthet och opartiskhet.

Många är vi som upplevt den tid då Sveriges Radio hade en kanal och den primära nyhetsförmedlingen förmedlades via Tidningarnas Telegrambyrå. Bara Sveriges förste TT-uppläsare, Berndt Aulin sonora stämma ingav intrycket pålitlighet och ingen ifrågasatte ”sanningshalten”. I det neutrala Sverige fanns ingen anledning att misstro det som sades i radion. Det förtroendet byggdes upp alltsedan Sveriges Radio bildades den 21 mars 1924, men då under namnet AB Radiotjänst.

Även sedan en del av nyhetsrapporteringen, 13 år senare, överförts till Dagens Eko fanns nog få som ifrågasatte vad som rapporterades. Utrikeskorrespondenter som Alf Martin i London, Arne Thorén i New York, Victor Vinde i Paris, för att nu nämna några välbekanta radioröster, skapade trygghet i etern och på hemmaplan kunde man höra trygga radioröster som Uno Stenholm, Jörgen Cederberg, Bertil Perrolf, Georg Eliasson m.fl.

De utrikeskorrespondenter som rapporterar idag har definitivt ingen avundsvärd uppgift i en kaotisk värld, men det är på hemmafronten som man ibland kan ställa sig frågan; hur är det med objektiviteten egentligen. Ibland bibringas intrycket av att programverksamheten utvecklats till en gigantisk marknadsföringsmegafon.

Dagens Debatt i DN skriver chefen för MTG, Manfred Aronsson, om detta fenomen.
Det är mycket som jag kan skriva under på även om han talar i egen sak, då han efterlyser en klar rågång mellan det kommersiella och public service. Det är naturligtvis en omöjlighet, men ibland kan jag inte annat än instämma i vad han skriver.
Låt mig ge två exempel på områden där det verkar som om SR kastat in handduken och låtit eventuell objektivitet bli av underordnad betydelse:

Till exempel händer ofta mer än en gång i veckan att en författare får möjlighet att breda ut sig i programmet ”Studio Ett” på vardagseftermiddagarna för att tala om sin nya bok. Ett flertal gånger har jag ställt mig undrande varför just denna författare/bok är så intressant att man ges cirka 10 minuter för att ”tala i egen sak”. Förklaringen är enkel. Det handlar om en journalistkollega.

Ett annat exempel, och kanske det mest flagranta,  kan man få uppleva i programmet ”P4-direkt”. Ingen skugga över  Lotta Bromé, som är både kompetent och infallsrik i sin roll som programledare; men innehållet? Det räcker med att lyssna på musikutbudet.
Manfred Aronsson skriver i DN följande:
På radiosidan så tenderar Sveriges Radio alltmer att gå över till likriktad så kallad ”flödesradio” i stället för ”programradio” i syfte att hålla kvar lyssnare i stället för att erbjuda ett varierat programutbud om en rad olika ämnen. SR har också börjat ”förtesta” sin musik (beprövad metod hos kommersiella aktörer), för att kunna fokusera mer på musik som är populär i stället för att erbjuda en rik variation av musik. Mångfald och varierat utbud får alltmer stå tillbaka för SR:s ambition att locka stora lyssnarskaror med samma medel som kommersiella aktörer.

Lista på exempel kan naturligtvis göras än längre, men för mig räcker det för att konstatera att SR ändrat kurs. Jag kan svårligen se de ovan nämnda radiorösterna i rollen som megafoner.

Jag förstår SR:s dilemma om att räcka till i en alltmer kommersialiserad värld, men vore det inte klädsamt att bekänna färg och att ange syftet med programmen i stället för att ”gömma sig” bakom begreppet Public Service.
Faran är annars att vi får ett begrepp utan innehåll den dag då det gäller/smäller?

/Axel

Annonser

2 kommentarer

Filed under Medier

2 responses to “Sveriges Radio – i förvandling?

  1. Tycker du inte att det är naturligt att även SVT har rätt att sända program som inte är i linje med vad alla vill se/höra på? Du pratar om Studio Ett och att en författare får komma till tals. Det är väl givet att det ofta är en journalistkollega som får komma i och med att många författare är journalister. Men att alla gäster skulle vara otillbörligt gynnade tycker jag är att dra i allt för stora växlar. Och att P4 Direkt inte faller dig i smaken är väl inte så konstigt.

    Public Serviceuppdraget innebär att SR, SVT och UR ska erbjuda något för alla, tvärtom de kommersiella företagen som riktar in sig på en målgrupp och erbjuder allt för några. Det är bara att gå in och titta i tablåerna. Ungefär nittiofem procent av de kommersiella kanalernas innehåll är inköpta från utlandet och då i synnerhet komediserier från USA.

    Public Service är den färg SVT, UR och SR bekänner. Det är bara att gå in och läsa om vad det innebär.

    http://svt.se/2.60175/1.707572/vad_ar_public_service

    • Som den uppmärksamme läsaren ser så konstaterar jag bara den glidning som håller på att ske. Begreppet Public Service håller på att urholkas om man inte ser upp.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s