”Trött på Linné!”

”Vi behöver mer än bara Domkyrkan”

Uppsala behöver hitta nya vägar för att locka besökare. Tiina Mykkänen är ny vd för det ombildade bolaget Destination Uppsala och hon ska hjälpa staden på traven.

Detta står  att läsa i UNT.se
Något mer får  just inte veta, eftersom UNT:s nätbilaga inte skall konkurrera med papperstidningen. Och om sanningen skall fram så är artikeln i densamma inte mycket mer fyllig. Dock fanns här ytterligare en groda som slank ur den nye VD:ns mun: ”Jag har förstått att folk har tröttnat på Linne”, men då, som sagt i pappersformat.
Och detta skall komma från den person, vars uppgift skall vara att sätta Uppsala på kartan!

Varning härmed utfärdad!

Faktum är att det är synd om Uppsala – Universitetsstaden.

Vilsenheten är total. Sökandet efter stadens indentitet har tagit sig många harmlösa uttryck som ” den eviga ungdomens stad”, ”staden på slätten” m.fl., men börjar nu fyllas på med epitet som ”bandystaden”, ”tävlingsstaden” ”evenmangsstaden” m.m..

Jag vet att man säger sig inte vilja rucka på stadens identitet, men man har ändå en tydlig ambition att  vidga varumärket ”Uppsala”. Men häri ligger en risk eller som det heter; man ser inte skogen för alla träd. Och allra helst som Uppsala fått en person i ledningen som uppfattar kanske vår mest världskände person som ”ute”.

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Ankdammen, Kultur

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s