Är vi intresserade av detta?

Eftersom jag inte skrivit så mycket på ett tag och egentligen inte hinner hitta på något nytt tar jag upp ur papperskorgen något jag ratat tidigare. Men på något sätt tycker jag att det är relevant i dag med. Gårdagens intervju med kungen var ett inslag i ett medialt drev som väl inte heller kan sägas vara journalistikens stoltaste stund. Så det är hög såväl som låg som drabbas av den sorts hyenejournalisik som jag försöker komma åt. Jag tror nämligen att folk i allmänhet skiter i om kungen tittat på nakna damer på skumma krogar eller ej. Det frågan skulle gälla är väl de gangstrar som florerar i ytterkanten av det hela och som nu, med god hjälp av en bok som riskerade att falla i glömska och som därför behövde få lite extra strålkastarljus på sig, nu försöker göra sig en hacka på omdömeslösa människor i kungens närhet. Som sagt, ingen stor dag för massmedierna.

Läs vidare i Aftonbladet, SvD, DN m.fl.

Egentligen hade jag tänkt skriva något i stil med ”Ny skandal i Robinson” eller ”Kikki bröt ihop”, för det är ju sådant som folk vill läsa om. Så då kunde jag efteråt se om det satte några spår i besöksstatistiken här på bloggen. Men jag lät bli. Lite självaktning har man ändå. Men får de så kallade kändisarna ha det? Häromdagen stod det i tidningen om hur olika hel-, halv och åttondelskändisar hade reagerat på en tv-kanals propåer om att ordna en såpa, där de medverkande skulle få tala ut om sina alkohol- och liknande besvär och sedan under programseriens förlopp delta i avvänjningskurer inför påslagna tv-kameror. Det meddelades som en överraskning att de flesta hade tackat nej.

Min fråga, eller en av dem, i sammanhanget är: Är folk verkligen intresserade av att se på sådant? Och om svaret på den frågan är jakande, blir nästa fråga: Varför? Varför inte lika gärna bjuda kändiseliten på dålig mat och hindra dem från att gå på toaletten när magen säger ifrån tills de skriver under ett kontrakt om att tv skall få följa med in på dass och sedan filma resultatet innan de får spola? Det är väl ungefär samma nivå?

Vad är det som driver folk till att titta på när folk beter sig illa? För det verkar av löpsedlarna att döma vara det som förenar program som Robinson och Kungarna på Tylösand, andra att förglömma. Jag tillhör den där malliga sortens människor som inte sett något sådant program (jag har tidigare sett delar av ett Robinsonprogram, men jag förstod inte vad det gick ut på och stängde av). Inte för att jag är så värst mycket finare – okej då, lite finare är jag kanske – men jag har inte tyckt att jag har haft tid till det. Om man, som vi människor har, bara har ett begränsat antal år, månader, dagar och timmar att leva, varför skall man lägga tid på att se på sånt? Eller finns det folk som på fullt allvar tycker att det är intressant att se på hur folk köar på Ullared? Räcker det med att bjuda tillräckligt urblåsta wannabes på sprit och slå på kameran och se vad som händer för att åstadkomma ”bra tv”?

Nu har jag gnällt nog. Nu skall jag gå in och se om det är någon rolig boxning på tv.

Lämna en kommentar

Filed under Kultur, Lärdomar och fördomar, Medier, Politik & samhälle

Kommentera

