Vad menar Lars Calmfors?

”Det är slående hur regeringar tenderar att driva grundidéerna i sin politik alldeles för långt till förfång för andra målsättningar.”

Detta uttalande gjorde professor Lars Calmfors på DN debatt den 21 juli. Inlägget byggde på professorns egna tro att införandet av ett femte jobbskatteavdrag torde vara skadligt för Sveriges ekonomi.
Detta är en diskussion som jag inte är kompetent att bedöma riktigheten i – inte jag heller – men jag är samtidigt lite förvånad över inlägget kom först nu. Ett år för sent. Det är nämligen så att Alliansen utlovar i sitt valmanifest ett jobbskatteavdrag om ytterligare 15 miljarder kronor. Dessutom säger statsminister Fredrik Reinfeldt i manifestet: Vi lovar inte mer än vi kan hålla”.
Men då var det som sagt tyst från professor Calmfors.

Faktum är att jag inte riktigt följer professor Calmfors när han kommer upp på banan ett år senare och samtidigt uttalar som sagt att det är slående hur regeringar tenderar att driva sina grundidéer. Att hans uttalande sedan fortsätter med att de driver sin politik … för långt till förfång för andra målsättningar.” Det senare är ju faktiskt hans egen bedömning.
Jag ställer mig därför frågan; är det inte partiernas skyldighet att driva sina grundidéer och allra helst som man redogör för dem i sitt valmanifest?

Lämna en kommentar

Filed under Politik & samhälle

Kommentera

