Om partiskhet

Drottning Silvias tilltag att försöka efter bästa förmåga rentvå sin far lämnar en del människor sömnlösa. Senast i DN har en Henrik Arnstad ondgjort sig häröver. Han anklagar Silvias utredning för att vara ”partisk”. Jag har svårt att tänka mig att en dotters eller sons försök att rentvå sin anförvant kan vara något annat än partiskt, så påpekandet från Arnstad är minst sagt överflödigt. Frågan är inte i vilket syfte undersökningen är gjord, utan till vilket resultat den historiker som städslats har kommit, om det är av intresse eller ej.

Dessutom kan motsvarande fråga om opartiskhet också ställas till dem som kom med ”avslöjandet” i våras. Var deras syfte och inställning opartiska? Fanns det inte från journalisternas sida en önskan att det de grävde fram skulle vara smaskigt och lämpligt att basuneras ut på löpsedlar och i debattprogram i tv? Däri ligger inget ont, men det gör det heller inte i Silvias försök att få sin far att framstå i bättre dager. Det mest bisarra i Arnstads DN-artikel är slutklämmen: ”Varför kan inte drottningen helt enkelt säga att ”jag älskade min pappa – men nazisten Walther Sommerlath är en person jag avskyr och skäms för”?” Det är inte personen nazisten/kommunisten eller andra medlöpare i motbjudande rörelser som man har anledning att avsky, det är åsikterna. Skulle man avsky alla före detta kommunister här i landet, så skulle man inte ha många kvar att tycka om i sin närhet. Eller har vi alla glömt bort – kanske rent av valt att glömma bort – hur många av ens studentkamrater som omfattade odemokratiska ideologier under 68-tiden?

/DvS

1 kommentar

Filed under Kultur, Lärdomar och fördomar, Politik & samhälle

One response to “Om partiskhet

  1. Hej! Tack för inlägg! Jag nämner inte ordet ”partisk” i min text, vad jag vet (rubriker sätts inte av textförfattaren utan av tidningens redigerare, kan vara bra för dig att veta till nästa gång).

    vänligen
    /h

Kommentera

