Navigare necesse est?

Som så ofta har jag inget av vikt att tillföra mänskligheten, men jag känner en viss press på mig att skriva några rader ändå.

Det är nämligen så att bloggskötseln just nu åligger mig, då Axel är ute med några likasinnade och seglar. Jag har aldrig haft vare sig segelbåt eller annat större flytetyg, så jag vet inte av egen erfarenhet men det verkar som om seglande – eller framför allt innehav och skötsel av segelbåt – är kraft- och tidsödande och tålamodsprövande. Biskop Lennart Koskinen har en gång sagt att äga segelbåt det är som att stå i kallduschen inför öppet fönster i storm och riva tusenlappar. Och det låter trovärdigt. Jag har också sett på nära håll hur segelturer också i de enklaste båtar – och kanske främst där – utgör svåra prövningar på äktenskapet. De okvädinsord (jo, det stavas så) som aldrig skulle komma ur makarnas mun forsar nu fram, i takt med sjögång och avstånd till skyddad hamn. Men detta säger jag säkert bara av avundsjuka, för att jag aldrig lärt mig segla, för att jag var lillebror. Det blev liksom aldrig aldrig av att storebröderna lärde mig, för det skulle kunna medföra att också jag skulle kunna vilja låna båten emellanåt. Så jag har, skam till sägandes, framlevt min sextioåttonde sommar på Tjörn utan att lära mig hur man lägger ett dubbelt halvslag, oavsett om detta sker på egen eller annans part. Utan jag har mest fått följa med. Jag låg i fören, där jag var minst i vägen, på vår gamla eka som var riggad med något slags fyrkantigt segel som jag glömt namnet på (sprisegel?), insvept i badrocken och läste roliga böcker. Så blev jag också en beläst karl. Om än oförmögen att själv vid rorkulten ta mig från den ena punkten till den andra.

Nu är det sällskap Axel ute och seglar med inte den närmaste familjen utan gamla vänner, men det har, från flera initierade källor, sagts mig att detta inte är en garanti för att konflikter inte skall uppstå. Jag önskar dem all lycka och framgång på färden.

//DvS

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

