I stället för Idol

Vissa ord har devalverats och fått sitt ursprungliga – eller för mig ursprungliga – innebörd diminuerad (om nu det ordet finns). Tag ordet idol. Våra vanligaste ordböcker ger ”person som är föremål för intensiv beundran särsk av ungdom”, och det är väl så ordet mest uppfattas. Den lite större SAOB har som första betydelse ”i sht rel.-hist. föremål l. bild som representerar en gudomlighet o. som är föremål för gudomlig dyrkan, avgudabild, ‘avgud””, vilket ju är något annat. Som andra betydelse ger man den i dag vanligare, och särskilt exemplen är intressanta: ”2) bildl., om person, stundom sak, som är föremål för en utomordentligt hög grad av beundran l. kärlek o. d.; jfr AVGUD 2. Dagens idoler. LittT 1797, s. 92. Att Blenda var hans hjertas idol, kunde Herman ej mer neka för sig. KNORRING Ståndsp. 2: 128 (1838). Amerika är.. det moderna Europas idol och förebild. NDA(A) 1929, nr 132, s. 8. Vår barndoms idol och trogne vän, den gamle Jules Verne. SvD(A) 1950 nr 271, s. 8.”

Att ha Jules Verne som idol tycker jag är mer hedervärt än någon av dem som uppträder i tv-programmet Idol, även om jag är så märkvärdig av mig att jag aldrig sett något sådant program. Idoler av det slaget är också mer kortlivade, och ibland har man rentav fel. Som ung tvingades jag ta ställning i frågan om vem som var den största rockidolen, Tommy eller Elvis. Jag höll på Tommy, för jag tyckte Elvis var vulgär och plankade bättre artister, som Little Richard. I dag är det inte många som vet vem Tommy Steele är.

Allt detta var saker som på någon sekund rann genom huvudet när jag under morgonens hundpromenad gick nerför den del av Slottsbacken som leder mot Carolina Rediviva och kom att passera porträttbysten av Dag Hammarskjöld, som taktfullt gömts undan där. Jag gick förbi, läste vad som stod på inskriptionen och tänkte att det känns som om jag skulle ha rätt att säga hej till Dag H, eftersom jag emellanåt suttit och jobbat med hans brev de senaste fem åren. Jag kan inte säga att han blivit något slags idol för mig, det är vi för olika för, men läsandet av hans brev har gjort att han  ytterligare har stigit i min aktning. Jag kan förstå att min far, som delade DH:s intresse för djur och natur, gärna hade sällskap av den ett år yngre landshövdingesonen, när han gick via Slottsbacken och Övre Slottsgatan till läroverket, som hette så på den tiden. Han hade också sällskap av den mer jämnårige Jarl Hjalmarson, som hade den fördelen framför DH att han kunde trolla.

Men det var förmodligen inte detta det här skulle handla om.

DH var i sanning ingen lustigkurre och kunde emellanåt vara lite väl elitistisk i sin kultursyn, men hans förmåga till skarpa och slagkraftiga formuleringar är tilltalande. I ett brev till Henry Olsson klassar han exempelvis Herbert Tingstens  kritik som ”blamant okunnig”. Så’nt gillar jag! Över huvud taget har min respekt för DN:s på sin tid lika fruktade som aktade och avskydde chefredaktör i motsvarande mån sjunkit, efter att ha läst dennes fjäskande brev med propåer om att bli hembjuden till Dag Hammarskjöld i New York för att efteråt som en ilsken knähund – som bekant är ju aggressionen hos hundar omvänt proportionell mot storleken – nafsa generalsekreteraren i hälarna på betryggande avstånd hemma i Stockholm. När jag antydde för min amerikanske uppdragsgivare, som just nu slutför ett större arbete om Dag Hammarskjöld, blev hans reaktion nästan översvallande positiv: ”I think it would be great for you to pick a fight with this man. Lord, how he made DH suffer!”

Någon fajt med Tingsten vill jag emellertid inte ge mig in på, därtill kan jag för lite om honom. Men han har sjunkit i min aktning. Som sagt, idoler kommer och går.


Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

