Kreuger II:2

Hittills har jag gått på magkänsla. Men nu …

Ända sedan en herr Victor Muller äntrade Saab-scenen har jag ställt mig förundrad över hur en enda person kan skapa sig ett sådant renommé som denne självutnämnde frälsare. I min blogg från den 31 mars skrev jag om något som jag då kallade ”snarlikt” beteende. Då såg jag hans klädsel – en scarf nonchalant slängd runt halsen – mer som en metafor, men nu verkar det handla om en reell snara. Vad är det för drivkrafter som gör att denne man envist fortsätter – och får fortsätta –  att spela ett elakt spel med flera tusen arbetstagare som insats? Människor som lever på hoppet att få behålla sina jobb.

Jag förstår dessa människor och känner sympati, men samtidigt undrar jag hur detta spel kan fortsätta inför öppen ridå då ett gammalt anrikt varumärke dräneras på sitt/sina intellektuella kapital/dolda värden.*

I gårdagens DN uppger herr Muller att han nu skall förbättra sin ansökan vad gäller överklagandet till hovrätten. På frågan varför han inte hade dem redan med från början blir svaret korthugget, enligt DN: Han trodde det inte var nödvändigt.  Vet han inte att hovrätten kommer inte att ta upp ansökan till ny prövning utan skall endast bedöma tingsrättens utslag, huruvida det är i överensstämmelse med gällande lag. Man bara baxnar!
Finns det inga möjligheter att lyfta denne charlatan av banan? Politikerna hukar, ekonomerna hukar, facket hukar, juristerna hukar, sånär som advokaten Rolf Åbjörnsson.

Allting har börjat utvecklas till en såpopera där kulisserna skymmer det egentliga innehållet.

Det sälj inte några bilar!

/Axel

* Definition av begreppet IK

Lämna en kommentar

Filed under Lärdomar och fördomar

Kommentera

