Vad vilja de nya Moderaterna?

För ganska 130 år sedan talade Mäster Palm i Malmö över ämnet ”vad vilja socialdemokraterna?
Det är inte utan att man associerar till denna titel när man idag läser Svd:s politiske chefredaktörs  söndagskrönika, där han kommenterar utkastet till Moderaternas nya idéprogram – Ansvar för hela Sverige.

Jag har naturligtvis inte läst programmet – och lär väl inte göra det heller. Jag är nämligen en enkel medborgare, som så många andra, som hämtar min information via media. Följaktligen blir jag rädd för vad som komma skall då jag läser PJ Anders Linders krönika i SvD, där han redogör för hur programmet kommit till stånd: Istället för att börja i värderingar som ska ligga till grund för den praktiska politiken, har man börjat i den praktiska politik som förts sedan Fredrik Reinfeldt och Anders Borg tog över och härlett sin idégrund ur den.

Visserligen har man ändrat formulering att M skall bli Sveriges nästa statsbärande parti till samhällsbärande, men det känns ändå maktfullkomligt och pompöst. Det påminner faktiskt om S i färskt minne. Och att skriva ett idéprogram som liknar något som att man börjar svara på frågor som ingen ställt – det känns som om all kreativitet försvunnit. Och kanske är det så PJ Anders Linder upplever det hela när han skriver: ”Ansvar för hela Sverige känns som ett idéprogram för ett parti som helst inte vill ha något program, och jag undrar om det inte är där vi så småningom hamnar.”
Det känns illavarslande!

Lämna en kommentar

Filed under Politik & samhälle

Kommentera

