Indirekt Reklam AB

 

 

 

Jag har lagt märke till att Upsala Nya tidning annonserar i egen tidning om att man sprider sin hektografmassa flerfallt i förhållande till lokalkonkurrenten Uppsalatidningen. (Varför denna jämförelse. UNT är en dagstidning medan Uppsalatidningen är en veckovis utkommande lokal gratistidning för den som så  önskar.) 

Jag vet inte hur många gånger jag upplevt min lokaltidning, UNT, mer och mer som ett ”omslagspapper för reklambroschyrer.
För några år sedan satte jag, och många med mig, upp en dekal med lydelsen ”ingen reklam tack”. Det låg inte några djupare ideologiska tankar bakom beslutet, utan det handlade mest om en praktisk åtgärd – jag ville inte skylta med en överfull brevlåda. Men nu har min åtgärd kommit att få en mer ideologisk innebörd. Jag har börjat att fundera ”vidare”.
Fenomenet att tacka nej till oannonserad reklam är säkert globalt. I Frankrike är var och varannan brevlåda uppmärkt med  en liten skylt ”Pas de publicité SVP”, men det hindrar  naturligtvis inte att brevlådorna fylls med adresserad reklam. Och så tycks det vara världen över i den s.k. civiliserade världen.
Åter så till min lilla värld där Upsala Nya Tidning står för min och många andra upplänningars världsbild. Många gånger är då jag funderat över tidningens profil. Är det en lokaltidning, eller är det en regionaltidning. Eller är det till och med en rikstäckande tidning? Vad gäller det senaste antagandet är svaret obetingat JA! Vad gäller reklam vill säga. Som exempel kan jag konstatera att företaget Media Markt – (eller heter företaget Mera Makt?) – förser mig med en flersidig annonsbilaga flera gånger i månaden. Den som tror att denna bilaga är producerad endast för UNT och dess läsekrets är, lätt uttryckt förd bakom ljuset. Men det ger sken av att Media Markt satsar lokalt för UNT:s bästa. (Inom parantes kan nämnas att UNT ägs till hälften av koncernen Norrköpings Tidningar AB, som dessutom äger Tidningen publiceras av Norrköpings Tidningar AB som även ger ut en rad andra morgontidningar som FolkbladetExtra ÖstergötlandVästerviks-TidningenGotlands Allehanda,Gotlands TidningarNorrbottens-Kuriren samt Norrländska Socialdemokraten.) Naturligtvis är det viktigt för UNT att uppträda som den lokala sanningens härold, men samtidigt måste man inse att åsikter styrs av ”högre makter”. Naturligtvis är denna oberoende tidning inte mer oberoende än någon annan lokaltidning utan styrs av hänsyn till alla ekonomiska parametrar som i sin tur genererar livsnödvändiga intäkter.
På den tiden då då lokaltidningen var en lokal tidning styrdes visserligen dessa, även då, av lokal hänsyn, men nu sitter ägarna långt ifrån ”sanningarnas epicentrum”, med följd av att ägandet endast kommit att handla om debet och kredit.
Att man tar 20 kronor* för omslagspappret är i och för sig oskäligt, men att vi prenumeranter dessutom skall betala för att få reklamen hemburen i uppmärkta brevlådor, ter sig i mina ögon direkt stötande.

Vi betalar samma pris för både SvD och DN – inga jämförelser i övrigt!

/Axel

2 kommentarer

Filed under Medier

2 responses to “Indirekt Reklam AB

  1. Anders

    Ville bara göra en liten justering av en benämning. Uppsalatidningen är en lokal GRATISTIDNING, inget annonsblad. Det är visserligen annonsfinansierat, men halva tidningen består av lokalt redaktionellt material, noggrant korrekturläst. Och där får du inget reklamblad för tex Media Markt ibladat!

  2. Rätt skall var rätt, vilket gör mig än mer förundrad att UNT söker göra en haltande jämförelse.
    Axel

Kommentera

