Ur skilda perspektiv

Daniel skrev häromdagen så här i sitt senaste blogginlägg: Vi har ju den uppdelningen här på bloggen att Axel skriver de djupsinniga politiska analyserna, medan jag, som är en person med mycket liten hjärna för sådana ting, mest upprör mig över folks stupiditet, gärna i ledande position, och gör allmänna utblickar över livet för den ”vanliga människan”.

Det skrev han outsport  – det vill säga att vi hade inte talats vid på länge, eftersom han hade förslösat sin tid på årets bokmässa – och när jag läste detta tänkte jag genast att vi faktiskt skriver om samma saker. Daniel får det att låta som om jag skriver djupsinnigt om politikens företrädare och han över de politiska företrädarnas stupiditet. Men i själva verket behandlar vi samma saker – men från två olika perspektiv. Vad detta beror på är kanske en läggningsfråga, eller kanske det handlar om attityd, men visst är det snubblande nära att det handlar om kejsarens nya kläder. Daniel ser den nakne kejsaren och jag de osynliga kläderna. Med andra ord – vi betraktar samma fenomen.
Men det gäller faktiskt inte bara då vi dryftar politik. Det gäller det mesta.

Det är faktiskt väldigt sällan som vi kommer till olika resultat när vi talar om ”skilda” ting. Men faktum är att det skall bli intressant att träffas efter nästan två flaneringsfria veckor och därmed – olika perspektiv på samma sak.
Vi kommer att tala om årets bokmässa.
Jag har suttit i Uppsala och läst och hört om årets bokmässa och som jag uppfattat kommit att kunna liknas vid en kulturens Kiviks marknad – för mig ett nedsättande uttryck. Daniel däremot har varit på plats och har upplevt som om han förflyttats från Uppsala till de intellektuellas högborg och det där med ”Kiviks marknad” är för honom möjligen någon pejorativt.

Jag har sett och hört om svenska kändisars närvaro samtidigt som Daniel varit närvarande och låtit sig imponeras av namn som Herta Müller och Simon Sebag Montefiore. Det skall bli spännande att höra vad han har sett och förhoppningsvis skall det bli intressant och se hur han uppfattat det jag hört.

 
1 kommentar

Filed under Kultur

One response to “Ur skilda perspektiv

  1. Daniel von Sydow

    Axel har nog rätt. Jag skrev av mig ett uppdämt överskott av irritation och adrenalin över dumheter i svensk politik och annorstädes. Jag meddelade också Axel telefonledes att jag hade lyckats att undvika den ständige mässestradören Ranelid (som Axel hade illustrerat sitt inlägg med, vid sidan av Müller). Jag var lite stolt över det, för det är en prestation att gå omkring på bokmässan i fyra dagar och inte en enda gång springa på Ranelid i någon monter eller på väg till eller från en monter eller ett anförande eller seminarium..
    Däremot var jag glad att jag hörde Herta Müller, för hon var sällsynt bra.

Kommentera

