Okända som ökända

Med den ambitiösa ingången att jag borde bättra på min franska köpte jag häromdagen ett magasin på vars omslagssida jag förstod allt. Det kändes inspirerande då. Uppslaget handlade om Alain Delon, där man kunde läsa om Les terribles accusations de son ex-compagne, och det lät ju lagom smaskigt. Det är ju alltid roligt att läsa när en kändis får på nöten – tycker en del – inte jag! Men som sagt; min förkovran i det franska språket innebär vissa eftergifter. Där för gick jag hem med ett exemplar av France Dimanche under armen. Här skulle studeras.

Efter någon halvtimmes studier hade jag lag ambitionerna på hyllan och istället fann jag mig ta ett riktigt bad i alla snaskigheterna. Rubriker som; ”Jag tänker aldrig på min familj”, Jag var inlåst på ett mentalsjukhus”, ”Jag har blivit vanskött i 70 år”, ögnade jag mest, eftersom de franska kändisarna var för mig obekanta. Kanske till och med Alain Delon var ett oskrivet kort, men i bakhuvudet låg något om det handlade om en f.d. filmskådespelare. men som sagt, de öviga kändisarna bar namn som Patrice Laffont, Jeanne Manson, Enrico Mancias m.fl.
Jag kom härvid att tänka på en definition av vad som menas med en kändis.
”En kändis är en person som är känd för att vara känd” och antagligen inget mer. Dessutom tror jag att en berömdhet står sig över tid och inte går upp som en sol och ner som en pannkaka. Se vidare i dagens SvD.
Jag vet inte var ordet härstammar ifrån, men jag misstänker att man historiskt sett aldrig talade om kändisar när man namngav Julius Ceasar, Louis XVI, Gustaf III eller Oscar Wilde för den delen. De var berömda! Men nu verkar det mest som om man har något snaskigt i bagaget, så är man känd.

Så här på söndagen undrar jag därför – Är hr Juholt månne bara en kändis?

Hälsningar från la France

Lämna en kommentar

Filed under Ankdammen, Kultur

Kommentera

