Allmän hyfs

Ibland känner jag mig väldigt, väldigt gammal. Idag är en sådan dag.

Genom sonens försorg fick jag för ett tag sedan en rekommendation att läsa en recension i ett musikmagasinet Gaffa.  Det är nu inte bara jag som känner mig gammal – även recensionen är gammal, närmare bestämt tre månader, men jag tror inte att det kulturella klimatet förändrats i någon större utsträckning.
Jag känner nu inte till tidskriften något vidare, men det är nog lika bra det, för det jag fick mig till livs kändes mer som en sanitär olägenhet än ett kulturellt bidrag. En skribent vid namn Chris Lindahl har avgivit ett omdöme om en popgrupp Takidas senaste alster – (även dessa är för mig okända förmågor och kanske en av anledningarna att jag känner mig gammal) – men jag förundras. Inte vet jag vad som ligger bakom recensentens utbrott, men jag reagerar kraftigt på det sätt han uttrycker sig. Vad sägs till exempel om recensentens omdöme om en av bandets sångare:  Robert Pettersson utnyttjar också en sångteknik där han på ansträngd engelska försöker låta så menlös som möjligt. Ibland varierar han sig genom att slänga in en dos skitnödighet eller Downs syndrom i rösten. 

Vad är det som händer i vår massmediala värld? Och vad är syftet med att uttrycka sig på det sätt denne kulturarbetare gör? Finns det inga renhållningsarbetare på Gaffas redaktion? Och dessutom – vad är det för krafter som en dylik recension sätter i rörelse. (Och om man läser kommentarerna så häpnar man.)

En annan framstående kulturarbetare – rapparen Ken – har enligt Hanne Kjöller i dagens DN  framträtt och uppmanat publiken att ”storma slottet, våldta prinsessan Madeleine” och ”har ni tröttnat på förnedringen – lägg då en bomb, spräng regeringen”.

Med dessa exempel för ögonen – kan man annat än känna sig gammal – djefligt gammal.

/Axel

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

