Tänkte inte på det …

Så är jag så återbördad efter en vådlig resa i Europas Grand Canyon – Gorges de Verdon. Fallhöjden är upp till 700 meter om man skulle missa en hårnålskurva, så nog kunde man hålla sig för skratt när man möter en innevånare som galant kör 70 km i timmen och man själv sitter med vitnande knogar och tar kurvorna i snigelfart.

Återfärden till södra Provence gick som en dans och landskapet norr om Draguignan kunde naturligtvis inte svara upp mot det landskap som tidigare passerat revy, men ändå dög det väl som avkoppling. Allt behöver ju inte handla om dramatik, men det böljande skogslandskapet var på sitt sätt storslaget. Dock lade jag märke till en skylt som återkom ungefär var 200:e meter, där man kunde läsa: Terrain Militaire – Defence d´entrée,  och detta mil efter mil. Jag hade ingen aning om att vi befann oss i ett område som på kartan stod utmärkt som Camp militaire de Canjuers.
Området omfattar cirka 35.000 hektar, och skall enligt uppgift vara det största militära området i Västeuropa där man kan öva krig och andra militära påhitt. Efter cirka två mils körning i ett märkligt ingenmansland kom jag att passera ett, vad jag skulle kunna kalla ett gigantiskt mob-förråd där säkert 1000 milltära fordon stod uppställda – stridsvagnar, diverse pansarfordon samt kanoner av skilda slag. Det var då jag började fundera över det mänskliga förnuftet – eller snarare vårt tillkortakommande vad gäller denna egenskap.
Det slog mig: kunde man inte avlysa detta område och utlysa detsamma till ett globalt konfliktområde där all världens millitärer kunde samlas. Detta sedan världens politiker misslyckats i sina politiska förhandlingar. I stället för att vi skall ha krigshärdar runt om på vår jord – som i alla händelser mest drabbar de krigförande ländernas civilbefolkning – så kunde man utlysa krig mellan länder och eventuella krig kunde då avgöras på Camp militaires de Canjuers. Allting finns ju där … kulor, krut och kanske lite svensk ärtsoppa för den som så önskar. Och efter välförättat värv kunde man äta middag, röka fredspipa och hänga på varandra millitära utmärkelser.
Jag vet att min fantasi naturligtvis har sina begränsningar … för vad i helsicke skall man göra med alla världens flottenheter?

Där sprack det!

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

