Att nasa news

Legenden från en svunnen tid

Under knappa tre veckor i Frankrike har jag, vad gäller nyhetsförmedling, varit hänvisad till, i huvudsak, inhemsk och i viss mån internationell nyhetsförmedling. Naturligtvis går det mesta mig förbi, antingen beroende på ointresse eller i många fall språkliga förbistringar. Men inslag om val i Tunisien, Kadaffis död och senast jordbävningen i Turkiet har inte gått att missa.

Som alla vet så består mänsklig kommunikation av inte bara det sagda ordet, utan även många andra faktorer – bland annat utseende, mimik, intonation m.m. I alla händelser vad gäller TV-mediet. (Jag vet inte om det är många i min generation som har en bild av den legendariske Uno Stenholm, men nyheterna gick fram. Det spelade ingen roll om det handlade om krig, mord eller kungliga nedkomster. Rösten, tonläget och diktionen var alltid densamma.) Men den tiden är förbi.
Nu förmedlas nyheterna av stylade, vackra människor som tittar storögt och blängande in i kameran, så att man faktiskt undrar om det han/hon säger är väsentligt eller om det är personen som utgör inslaget. Speciellt kan man uppleva det hos CNN:s nyhetsuppläsare med vassa ögon, lik en orms och utan en endaste blinkning, förmedlar världens elände. Och inte nog med det – i underkant eller på sidorna rullar börkurser, andra nyheter och i värsta fall  textade citat som inte har ett dugg med vad uppläsaren är sysselsatt med. (Vad jag minns så fanns inga störande moment i Uno Stenholms studio.) Men nu har ytterligare en ingrediens tillkommit. Det skall numera vara två – en man och en kvinna – i studion. Och nu gäller det inte längre att förmedla nyheter dygnet runt. Nu gäller det att också sälja nyheter. Växelvis förmedlar dessa ankare via kameran, senaste nytt, men dessemellan kommenterar de varandra med frågor, påståeenden och framför allt med glada tillrop och konstlade leenden.
Jag har aldrig förut funderat över hur man säljer in en nyhet om att nu är dödsiffran uppe i över tusen – och det med ett leende.

Kan man bli annat än trött på nyheter innan de ens blivit presenterade?

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Kultur, Medier

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s