Förkylt

Många av er kanske såg en reklamfilm för något jag nu alldeles har glömt med en mycket förkyld Weiron Holmberg som med en handduk över huvudet inandas aromatiska ångor över en kastrull och på sin speciella göteborgska (Masthuggs-?) bedyrar att det inte finns någon sjukdom så svår som när en karl blir riktigt förkyld. Jag har fnissat åt den när jag såg den och uppfattat budskapet som en aning överdrivet, men i går var jag beredd att ge honom delvis rätt.

Man är rätt slak när man blir förkyld, huvudet värker, näsan ömsom rinner eller är helt igentäppt och halsen är som om den utsatts för en omild behandling med grovt slippappper. Men man tröstar sig med att man i allmänhet rider ut stormen och väldigt få dör av en vanlig förkylning. Det bara känns så.

I dag är jag betydligt bättre, men, skyndar jag mig att på mitt hypokondriska vis lägga till, långtifrån bra. Detta hindrar inte att fredagssessionen på Fågelsången skall genomföras som vanligt, det är dessutom Axels tur att stå för trakteringen. Han själv säger att vi på vägen till Svandammen skall jämföra förkylningar. Som om hans förkylning tål att jämföras med min! Vissa personer skall alltid göra sig märkvärdiga och sätta sig i centrum!

Kanske jag hostar till lite över kaffekoppen av misstag. Så får han känna på hur en RIKTIG förkylning är.

1 kommentar

Filed under Kultur

One response to “Förkylt

  1. Anders Lindblad

    Kan man, eller du i det här fallet, hosta av misstag??
    Anders

Kommentera

