Tommy; Kom in och ät!

Många gånger är de när Daniel och jag diskuterat kategorien ”Dumt fôlk”,under vilken Daniel mest huserar – jag menar då som skribent naturligtvis. Jag håller mig kanske något avvaktande – kanske vis av den erfarenhet som jag förvärvade efter 25 år i försäkringsbranschen – eftersom detta värdeomdöme med lätthet  kan slå åt fel håll. Men det hindrar inte att jag ibland sympatiserar med Daniel och skulle gärna vilja våga, som han,att ta steget fullt ut. Nu tar jag chansen.

Anledning ligger i ett uttalande som jag läste i gårdagens nyhetsflöde och som gav upphov till funderingen: Varför säger en del personer alltid fel saker vid rätt tillfälle och ibland rätt saker men då vid fel tillfälle. En sådan person tycks hr Juholts sidekick, tillika S:s ekonomiska talesman, Tommy Waidelich vara. Och anledningen till min fundering varför han, då finansminister Anders Borg får en utmärkelse och internationell uppmärksamhet, genast måste göra ett antal nedsättande uttalande. Istället för ett erkännande så söker han ställa om strålkastarna att  på sitt parti och menar att  Anders Borg fått sin utmärkelse på grund av Göran Persson tidigare insatser. (Se SvD) Även DN konstaterar på ledarplats att hr Waidelich har svårt att säga grattis.

När jag var liten och satt i sandlådan och lekte med ladugårdsförmannens son, Sven-Arne, och han gjorde sig skyldig till någon förseelse i sandlådan så kunde man genast höra den ständigt vakande modern, fru Bengtsson, ropa genom fönstret:
– Sven-Arne! Kom in och ät!
Denna åtgärd räddade Sven-Arne mången gång från vidare dumheter.

Kanske det är dags för hr Juholt att öppna fönstret:
– Tommy! kom in och ät!

1 kommentar

Filed under Kultur

One response to “Tommy; Kom in och ät!

  1. Anders

    Ett förslag kan ju vara att mata honom med något som täpper till munnen på honom. Man måste ju faktiskt ibland kunna erkänna att andra kan vara duktiga, vilket ju utmärkelsen talar för. Surt sa räven.

Kommentera

