Wenn jemand eine Reise tut

Med ett halvt öra har jag lyssnat  till en direktsändning och skummat dagen nättidningar. Det verkar som om Sigmund Freud skulle ha upplevt ett Gefundenes Fressen om han varit närvarande.

– Partivänner!
– Vi har alla under senare tid fått uppleva en turbulens kring vårt parti. När vi nu står på toppen …” på varenda tidnings löpsedel” … så vill jag säga till er, partivänner … ”ja, utom vissa figurer som sitter här i salen” … att nu är toppen nådd. Vi har nått den, inte utan blod, svett och tårar utan det har kostat på … ”det är förbannat dyrt att resa; det är ju t.o.m. billigare att flyga till utlandet än till Oskarshamn … det måste jag prata med riksdagsförvaltningen ominte bara personligen utan även för alla kamrater som så välvilligt ställt upp för att lyssna till mina visioner. Jag menar att de visat mig och vårt parti sitt fulla stöd … och nu kan det bara gå utför. Det har varit en lång uppförsbacke, kamrater, och jag kan inte annat än beklaga att vår politik … vår politik??? …har kommit i skymundan. Men mina förlåtresor har blivit en succé och nu står jag här på toppen och skådar ut över er ser jag att ni tittar upp på mig … kan det betyda något annat än att jag står på toppen?

….

– Ursäkta mig; vad menar du med att nu är vi på toppen …? Är det inte så, att nu har vi förhoppningsvis nått botten?

– Jahahaha! … men nu tror jag att du missuppfattat mig … som jag hela tiden har sagt, så står vi nu på toppen efter att tidigare varit på botten. Redan för en månad sedan kände jag att det hade vänt. Och när man står på toppen så kan det väl inte gå annat än utför? Eller hur?

– … men vi har ju en lång, lång uppförsbacke framför oss?

– Min vän … kommer han från Sigtuna den här karln? … nu ska vi inte bråka om några små ord … uppför eller nerför, toppen eller botten. Partivänner låt oss istället sluta leden och komma överens om att vi är på gång!*

Läst och hört: SvD, DN, SR

* ”Det där tror S-ledaren givetvis inte ens på själv. Men Håkan Juholt är en drastisk retoriker som eldar upp sig själv i talarstolen.”
(Ett citat ur Annika Ström Melins ”signerat” i DN)

 

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

