Rättelser

En symptomatisk bild av vårt samhälle

Jag är så avundsjuk på min gångarkamrat – Daniel. Han kan nyttja sin språkliga kompetens, både professionellt och som privatperson. Hur många gånger har han inte rättat oss kamrater då vi uttryckt oss slarvigt och sagt  ”från en synvinkel” …

– Det heter från en synpunkt och ur en synvinkel! Hur många gånger måste jag … osv??

Jag kan understundom dämpa min avundsjuka och det är när vi talar om framtiden – sådant händer!
Han – samme Daniel – inte kan nämligen inte skilja på mål och vision.

Men han är inte ensam.

Den annars så utmärkte SvD-journalisten Andreas Cervenka har tyvärr sällat sig till raden av missledda skribenter, som inte kan skilja på mål och vision. I en artikel skriver han: Nollvisionen. Så heter den tjusiga målbild som riksdagen 1997 slog fast för trafiksäkerheten i Sverige. Den går ut på att antalet människor som dödas i trafiken ska uppgå till noll. Lite raljerande fortsätter han sedan medDetta onekligen ambitiösa mål har kritiserats för att vara lika orealistiskt som att drömma om en badsemester på Jupiter eller gratis räkmackor på Ryanair.

En vision är inget mål – det är en färdriktning!
Tyvärr blandar journalister, politiker – ja, till och med företagsledare blandar ihop mål med visioner.  Begreppet beskrivs väl på Wikipedia där det står att läsa följande:
Vision, något man vill uppnå. En vision uttrycks oftast som ett framtida tillstånd som man vill uppnå, och behöver inte uppfylla formella krav på realism, tidsbundenhet eller mätbarhet (se organisatoriska mål för förklaring av dessa krav)

Om man nu skall kritisera en vision så skall man göra det för att de, som arbetar efter en vision, avviker från densamma – alternativt kritisera själva visionen.
Men många gånger tror jag att våra företagsledares ”kvartalssamhälle”, eller våra politikers mandatperioder, eller våra journalisters korta perspektiv – nästa pressläggning – är boven i dramat och därmed skapar ett visionslöst samhälle.

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Kultur, Medier

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s