”Vi jobbar stenhårt”

Det är med stor lättnad jag konstaterar att jag åter finns. Under 8 långa timmar fanns jag inte och den enda trösten var att jag inte var ensam om detta fenomen – om detta nu är till någon tröst. Samtliga hushåll i Gamla Uppsala var utan bredbandsuppkoppling, vilket innebär att allt blir utslaget; telefon, internet och TV. Men mest utslagen kanske man uppfattar sig själv som. Visst kan man läsa en god bok, tälja smörknivar, städa i garderoberna, byta lakan … ja, många bestyr finns, men ack nej. Tiden åtgår till att kontakta Telia. Efter 64 minuters väntan får man så beskedet att ett fel uppstått och att det skall vara avhjälpt klockan 13.00.
– Vi jobbar stenhårt …

Klockan 14.30 ringer jag så åter på min mobil till Telia och efter ytterligare 60 minuter får jag beskedet att Telia inte kan lämna någon tid för när felet är avhjälpt, och med tillägget:
– … men vi jobbar stenhårt …

Så i morse fick jag lyssna till biståndsminister Gunilla Carlsson i P1-morgon, som var kritisk till Swedefund, ett statligt aktiebolag för investeringar på tillväxtmarknader i bland annat Afrika, Asien, Latinamerika och Östeuropa, och hur man hanterade ett tips om korruption i Nigeria. Att hon tillstod att misstag begåtts var väl inte kanske det mest sensationella, utan det var hennes besked om att ”vi jobbar stenhårt” … och tydligen har man gjort det under de senaste fyra åren!
Den enda trösten för Gunilla Carlsson kan vara att hon inte är ensam om detta fenomen – om detta nu är till någon tröst – för googlar man på detsamma visar det sig att det gör 198000 andra också.

Men skulle det inte vara bättre om man istället började berätta om hur mycket man får gjort, istället för att ideligen berätta hur mycket man arbetar … även om man gör det stenhårt?

Lämna en kommentar

Filed under Politik & samhälle

Kommentera

