Telefånerier

Jag har bytt telefon – trodde jag! Men låt mig ta det från början.
Jag är uppväxt med svart bakelittelefon; en sådan där med rak sladd och nummerskiva. Och numret återfann man på en liten papperslapp frampå på telefonen. Det tyckte min mamma var bra för det var så svårt att komma ihåg numret tyckte hon; eftersom jag så sällan använder det … jag svarar ju alltid Löfhulta! … och dessutom förresten så svarar ju Göthe oftast i telefon … Även min far hade problem när Televerket fick för sig att ändra en siffra –13160 blev 53160 – men den gamla lappen satt kvar. Det är då f-n att dom ska ändra på allt nuförtiden!


Men det var inte bara en förändring som skapade irritation. Mina föräldrar fick nya telefoner. Telefoner? Ja, de fick varsin – en på kontoret och en i köket. Pappa svarade oftast på kontoret men svarade även i köket om han var i den änden på huset. Det var ett stort hus. Krisen uppkom allt som oftast då det ringde och Göthe svarade på kontoret, men Irma, min moder, svarade lite senare i köket. Och då bröts samtalet för Göthe. LÄGG PÅ! kunde man då höra Göthe skrika så det hördes vida omkring på bygden. JAG PRATAR MED ERIK OLSSON ..! Och då blev min mamma ledsen: Skrik inte åt mig …

Som sagt; redan på den tiden kunde telefonen skapa irritation och vanmakt, men för mig personligen har det då mest handlat om att förlängningssladden trasslat sig, eller att det tutade upptaget hos någon man sökte … och det i evigheter. Och nu har jag alltså bytt telefon – trodde jag. Men ack vad jag bedrog mig. Jag har fått en bärbar dator med telefonfunktioner. Det är hur lätt som helst, sade den unge försäljaren i Teliabutiken. Instruktionerna hittar du på itunes. Redan här borde jag ha dragit öronen åt mig, men i förtröstan om att jag är läskunnig och har gott om tid så åkte jag hem för att installera min nya telefon. Det var i tisdags. Jag hittade så itunes och började läsa:

Den här guiden beskriver hur du går till väga för att jailbreaka din iPhone 3GS/4 samt iPad med iOS 5. Observera att samtliga enheter förutom äldre iPhone 3GS blir tethered vilket innebär att du behöver en dator varje gång du startar din iPhone. Om du vill ta reda på vilket Bootrom din iPhone 3GS har kan du läsa vår guide här.
För er som är i behov av unlock måste ni uppdatera iPhone utan att uppdatera basebandet. Steg 1 – 6 förklarar hur du sparar ditt baseband. För er som enbart är ute efter jailbreak kan ni gå direkt till steg 7 efter att ni har genomfört steg 1 – 2.

Idag åker hustrun och jag ner till Stockholm för att få hjälp av vår son. Och mina föräldrar sitter nog och ler lite snett i sin himmel!

3 kommentarer

Filed under Kultur

3 responses to “Telefånerier

  1. Eva Lindman

    Visst är det bra med söner/dator-ajfånkunniga ?

  2. Daniel von Sydow

    Ja, telefonerna har blivit fina, nuförtiden. Så fina så att folk inte har tillräckligt med tid att lägga ner på att förstå hur de skall användas. Särskilt, som Axel visar, som bruksanvisningarna är skrivna på fikonspråk, avsett att utestänga de icke insatta från att bli insatta.Och lyckas de, vilket alla under 30 gör, så använder de sedan en oproportionerligt stor del av sin vakna tid åt dessa ”smarta” telefoner. Är det så smart?
    Jag kan prata i telefon i min, och hjälpligt skicka sms. Behöver man kunna mer på en telefon? Oftast har man ju en dator.
    Nej, jag citerar Dennis Henderson som i UNT för länge sedan (märks bland annat på den då gängse termen för mobiltelefoner) skrev och ritade en liten gubbe som sa: ”Inget ont om juppynallar, men ligger det inte mer status i att vara oanträffbar?”

  3. Anders

    Kan inte annat än instämma. De som skriver dessa instruktioner har förmodligen inte märkt att det finns personer födda i förra århundradet, som du och jag. För min del så har även barnen passerat bäst-före-datum. Det är numera barnbarnen som gäller när man skall ha telefon- eller datorhjälp. Och då snackar vi åldern 11-14 år!!

Kommentera

