”Modernt” var ordet, sa Bill …

Omodern kamrat

Daniel och jag har konstaterat att vi bör hålla oss från att bli en typ av B-ledarskribenter och därför hålla oss borta från att kommentera aktuell politik. Jag skall säga att det känns svårt ibland – skrivklådan känns  mig övermäktig. Idag är en sådan dag då jag läser en intervju i Svenska Dagbladet där en avgående herr Ohly söker skriva sin egen historia. Han säger därstädes:
– Vänsterpartiet är ett parti som mår bättre idag än när jag tillträdde. Vi är mer enade och vi har hittat ett modernt sätt att hantera interna stridigheter.

Så säger den gamle kommunisten som med stor vånda tvingades att avsäga sin etikett. Och se; nu har han, hux flux, blivit modern.

Är det så att med ”modernitet”, enligt hans vokabulär, menas att man inte längre skjuter eller fängslar oliktänkande ”kamrater”?

P.S. Vänsterpartiet håller kongress i Uppsala i dagarna; i en stad vi är vana vid att höra … ”sa, Bill, … sa Bull” sedan Måns sagt sitt.

Lämna en kommentar

Filed under Politik & samhälle

Kommentera

