Den nya tidsandan

Under förliden julhelg, fick jag anledning att ”wicka” lite – det vill säga att gå in på Wikipedia. Anledningen var att jag fått ett mejl från Telia som ville varna mig för att min brevlåda höll på att bli överfull och ville därför att jag skulle förnya och sända in mina kontaktuppgifter. Tyvärr var redan inledningsmeningen så illa formulerad att det var uppenbart att det inte handlade om en julhälsning från Telia, utan ett simpelt inbrottsförsök(?) från någon av våra nyaste brottslingar. Meddelandet löd:
”Du har nått din post att skicka Limit av 1233mb, kan du inte längre skicka eller ta emot meddelanden förrän du uppgraderar ditt e-postkonto.”

 Först skänkte jag en tanke till alla usla översättningsprogram som florerar på nätet, för att sedan slås av tanken – var våra vanligaste brottslingar förr i tiden så oprofessionella? Därför jag in och wickade på kategorin ”Svenska brottslingar” och hittade ”Bildsköne Bengtsson”, ”Tatuerade Johansson”, ”Tumba-Tarzan” med flera. Och även om dessa herrar inte var mest kända för sin bildning, så tror jag näppeligen att de ville skylta med sina kunskapsluckor. Men så tycks inte vara fallet med vår tids kriminella. De verkar ha fallit in i rådande tidsanda där kvantitet går före kvalité.

Och det tycks löna sig! (?)

P.S. Som en biprodukt av mitt wickande hittade jag en annan liten intressent detalj. Bland ”Svenska brottslingar” hittade jag, förutom ett antal kofotsberoende herrar ett namn som kändes bekant – Ola Ramstedt.
Och döm om min förvåning när jag insåg att det handlade om en av mina före detta chefer.
Och han fick fotboja.

Men det tycks löna sig! (?)

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

