Ursäkta; men var ligger Tjvejtj?

En tur- och retur Stockholm-Malmö

Härom kvällen satt jag och undrade om jag kanske borde bli språkpolis. Som om det inte räckte med en – i form av min vandringskamrat Daniel. Men denna kväll reagerade jag starkt utifrån en ung, säkert i många avseenden duglig medarbetare på ABC-Nytt, och hans obildning.

Många gånger har jag hört många uttal av vårt närliggande land – i alla fall vad gäller missförstånd på grund av det närliggande uttalet. Det gäller naturligtvis Uri-landet Schweiz.

(Inom parantes kan man ju undra hur anglosaxerna kan missta sig på så vitt skilda uttal som la Suisse och Sweden måste utgöra. Det handlar antagligen mest om en skröna.)

I alla händelser lyssnade jag till en ung man som måste ha ansträngt sig, när han fick ihop det omtalade landet till ”tjvejt”. (Inga namn; men vi kan kalla honom Hannes Nelander.)

”Tjvejtj”?!

Jag bara undrar:

Om man nu har fått en förtroendepost på Sveriges Television – visserligen en lokalavdelning – så kan man ju ändå förvänta sig ett vedertaget uttal; men ack nej. Samma meddelande återkom ett dygn senare med samma uttal.

Nu kan man ju utifrån ett förlåtande perspektiv säga … vad spelar det för roll? Alla förstår ju ändå vad han menade.

I brist på argumentation så tar jag – i vanlig ordning – min husgud till hjälp. Tage Danielsson skriver i inledningen till sin Grallimatik – (borde förresten vara obligatorisk lärobok på gymnasienivå) – om vårt gemensamma språk. Det förenklar om vi använder samma ord för gemensamma begrepp. Han skriver:

Visst kan man komma överens om att kalla en tur- och returbiljet för en åtsittande aftonklänning med svarta tofsar. Men jag lovar dig att vi får ett helvete i biljettluckan på Cenralen.

1 kommentar

Filed under Lärdomar och fördomar

One response to “Ursäkta; men var ligger Tjvejtj?

  1. Hmmm….är stavfelen månne avsiktliga ?!

Kommentera

