Från vaggan till graven?

Det har gått ett tag och jag har hjälpligt hållit mitt löfte att inte skriva om Håkan Juholt. Att jag nu ändå gör det beror på att han sade något som jag alltid tyckt vara sällsynt enfaldigt. Och då menar jag inte bara enfaldig i betydelsen dum.

Det handlar om att man inom Rörelsen ofta med lite darr på stämman meddelar sin omvärld att man är född inom socialdemokratin. Lägger man, som Juholt gjorde i sitt avskedstal i Oskarshamn, till att man också avser att dö som socialdemokrat, då kan man som icke S-märkt åhörare inte annat än börja fundera. Är det en merit att ha fötts in i ett parti, det vill säga gått samma väg som föräldrar och omgivning? Jag kan hysa den starkaste respekt för dem som är övertygade anhängare av det ena eller andra partiet – för mig själv är det ogörligt – men det är mig obegripligt att det skall vara en förtjänst att inte själv ha omprövat de åsikter omgivningen haft.

Har någon hört någon från, låt oss säga Moderata samlingspartiet säga att de är födda in i Moderaterna och avser att dö som moderater? Jag kan inte erinra mig någonsin ha hört någon på den borgerliga kanten skryta med att aldrig ha avvikit från sina föräldrars partilinje. Eller är det bara inom, SAP som detta räknas som en förtjänst?

Vi på den andra kanten ser det snarare som ett uttryck för egen reflektion om man byter partisympati. Tänker man om, har man ju definitionsmässigt tänkt mer än om man bara har samma åsikt livet igenom.

Eller?

1 kommentar

Filed under Medier, Politik & samhälle

One response to “Från vaggan till graven?

  1. Anders

    Vad rätt du tänker Daniel!

Kommentera

