Veckoavslutning

Det är kallt nu, så Axel kom med bilen och körde oss till veckoavslutningen på Fågelsången. Så stegen från bilen in till konditoriet var de enda vi tog den här veckan. Jag började med några lättfärdiga anmärkningar om kyla och att det alltid var värre förr och att minusgraderna i lumpen sjunker med avståndet i tid. Jag är nu nere i att det var –40° i trakten kring Kälarne i Jämtland vintern 63/64. För att muntra upp Axel berättade jag att vi som sjukvårdare delade ut termometrar till dem som skulle sjukskriva sig och att en av sjuklingarna inte var riktigt familjär med var muntermometrarna skulle stoppas, och blev generad när han förstod att han valt fel ställe.

Sedan, över kaffet och var sin motspänstig mockabakelse, började ”allvaret”. Vi hade förberett oss på att det var livet och i viss mån dess motsats, döden, som skulle avhandlas. Men i stället blev det vad som menas med värde. Vari ligger värdet i ett konstverk? Att det finns ett kommersiellt värde förstod vi, men vad konstituerar det immateriella? Så där höll vi på och om någon tror att vi kom fram till något, så misstar sig denne/denna någon.

Men det är ju inte heller för att lösa De stora frågorna som vi diskuterar dem, utan för att ytterligare problematisera dem. Och det lyckades vi med. Lite kom vi in på livet och döden, då Axel plötsligt frågade mig vad jag ville bli hågkommen för när jag dött. Jag framförde som min åsikt att detta är något som jag då inte nämnvärt är i stånd med att fundera så mycket över och att jag i nuläget nog mest ger f-n i vad folk tycker, för om några tycker att jag är en dålig människa så är jag inte sämre (bättre?) än att jag tycker att de i så fall är idioter.

När vi skulle till att gå visade Axel mig en lapp som han fått i brevlådan, där man ville ge intrycket av att en brottsling ville erkänna ett grovt brott medan det i själva verket var ett försök att samla ihop en lynchmobb mot denne brottsling, som för tydlighets (?) skull angivits med namn, adress och telefonnummer. Axel undrade på sitt sedvanligt försynta sätt om samma intresse hade förelegat om den föregivet ångerfyllde brottslingen haft ett vanligt svenskt namn. Vi enades om att det nog inte förhöll sig så. En intressant sak var att gärningsmannen på nätet kallas ”nysvensk”, vilket för mig ger associationer till Nysvenska Rörelsen, en fascistisk och korporativistisk rörelse som Per Engdahl startade. En händelse som ser ut som en tanke: kanske det är Sverigedemokrater som ligger bakom och har de i så fall glömt sina rötter, i just Nysvenska Rörelsen?

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

