Åter till Beverly Hills!

Saltis värre!

Många gånger är de då jag konstaterat att nutidens människor tycks ”lida” av någon typ av överkänslighet. Det senaste tillskottet på den kartan skulle kunna vara det som går undernamnet ”Överklassafari”. Tyvärr måste jag konstatera att jag själv – aningslös som jag är – inte förstått fenomenets sprängkraft, utan själv betalat för att få delta. I ock för sig var det säkert mer än 30 år sedan jag satt i en buss i Hollywood och lät mig vägledas runt av en guide som var lika aningslös som sin publik. Och precis som den överklassafari som nyligen genomförts i Saltsjöbaden, så fick man reda vilka som bodde var, hur rika de var och inte minst varför de tjänat sina slantar. Jag vet inte om avundsjukan var den åkomma som mest  grasserade, utan på något sätt kunde man tolka stämningen som att det faktiskt var fritt för var och en att söka sig till filmen.

Kanske det fanns en och annan drömmare i bussen eller varför inte några misslyckade B-skådespelare, men stämningen var som sagt mest positiv. (Själv hade jag då som största merit att ha uppträtt som standarbärare i Aida på kungl. Operan, samtidigt som  jag bodde i en lägenhet i centrala Uppsala.)
Och kanske några av dessa nått sina drömmars mål – att få bo i Hollywood.

Samtidigt fanns ett annat fenomen på samma himmel. Fick inte stjärnorna besök av ”hungriga” busslaster, så kunde man alltid uppträda i den kolorerade veckopressen och visa upp sig. Visserligen var det skillnad på Liberace och Lill–Babs, men samma märkliga företeelse florerade på båda sidor Atlanten.
Jag vet nu inte om denna sak, ”Hemma-hos”,  förekommer längre i våra vanligaste tidningar?
Om inte tror jag det kunde vara på sin plats att ge plats för genren igen. Den kanske skulle kunna fungera som en sorts ympning gentemot de utslag av avundsjuka, gränsande till hatkampanjer, som redaktören på DN fått för sig att det handlar om.

Lämna en kommentar

Filed under Ankdammen

Kommentera

