Påtagligt osynligt

Denna dag – Evelinadagen- var det så dags igen och konstatera att man blivit ett år äldre. Och idag blev det än mer påtagligt då jag skulle snygga till mig något. Det kunde ju hända att man blev uppvaktad.
Denna procedur började i duschen – ett utomordentligt ställe för att tvätta sig och det ännu vidhängande håret. Men det var då jag upptäckte att jag blivit äldre. Och behovet att handikappmedel var mer än påkallat.
Normalt brukar jag tvätta håret på gymmet och det har varit mycket okomplicerat eftersom därstädes sitter en behållare ur vilken man kan trycka fram ett schampo som  som gäller för – som det så tjusigt heter i TV-reklamen – ”hädd-än-chålders”. Inga hjälpmedel är behövliga.
Men nu, idag, nyttjade jag så hemma-duschen – ett ställe som primärt ingår i hustruns revir  – och det var då jag kom till insyn.
(Innan jag utgjuter mig så vet jag att jag talar för döva öron, men det som jag nu vill avhandla har, som sagt, med ett annat sinne att göra – min begränsade syn.)

Vattnet strilade över hela kroppen och jag tog den gula flaskan. Att den var gul kunde jag se, men att det inte handlade om schampo förstod jag efter en stunds gnidande i håret. Jag tog trevade därför efter en vitsilvrig flaska av märket WELLA och kunde snart konstatera att håret kändes som om man använt ett tvåkomponenterslim. Den tredje flaskan såg stor och stadig ut, och där ordet extrapris var det enda som jag kunde utläsa.
Så här i efterhand förstår jag att sköljmedel förutsätter att man tvättat håret.

Därför … Kära tvättmedelsfabrikanter!
Varför inte skriva på alla edra färgglada förpackningar vad de innehåller. Att med svidande ögon läsa ord som Conditioner, Balsam, Styling – utan glasögon  låter sig inte göras.
SCHAMPO ..  .please!


P.S. Om det står i tidningarna att Rudolf Valentino gått igen, så tro dem inte. Det är antagligen bara jag som är på väg till gymmet för att tvätta håret.

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

