Om att vara utanför

Det har varit ett antal spännande dagar.

Jag reste från Sverige med väskan full av apparater och sladdar. En laptop och en smart-phone – en sådan där minidator som även kan användas till att telefonera med. Drivkraften var naturligtvis att kunna vara uppkopplad mot cybervärlden och det för noll kronor. Jag hade laddat ner Skype och Viber – två program som gör att man kan ringa till vem som helst på jorden på båda datorerna för nada. Genom att sedan snika på grannarnas uppkopplingar så skulle jag också kunna surfa på internet och leva guling i största allmänhet på nätet. Härliga tider stundade. Och om jag ville så skulle jag kunna titta på svensk TV. Nästan som att vara hemma, med andra ord, men med det vackra Medelhavet utanför fönstret och möjlighet att njuta av den behagliga försommarvärmen. Den enda förhållningsordern jag hade med mig var ”gå in på inställningar – under allmänt – stäng av nätverk – annars kan det kosta skjortan”.

Väl framme i Frankrike så visade det sig att granne 1 befann sig på resa i Sydafrika, granne 2 hade avrest till Alscace  och granne 3 hade bytt inloggningskod men glömt densamma. Resultatet var alltså – ingen uppkoppling, inget nätverk … ingen kontakt med yttervärlden. (Dessutom var jag inte alldeles säker på att Telia, trots min belägenhet, snodde mig på en massa pengar för att jag inte lyckats koppla bort alla funktioner som kostar pengar när man i utlandet.)

Stressen kröp innanför skinnet på ett sätt som aldrig förr. För första gången var jag och hustrun isolerade från resten av världen.
Vad hände därute? En Tsunami hade utplånat stora delar av Kina? Kärnkraftsolycka i Ryssland? Obama mördad?  Världen stod för sin undergång?
Frågetecknen hopades … men nu är jag lugn.Våra vänner – Sydafrikafararna – är tillbaka, och vi är nu åter ute på nätet. Och som första nyhet fick vi via UpsalaNya Tidning:
Aggressiv man bet polis: Polisen fick under natten mot lördag åka ut till Heby för att omhänderta en mycket berusad man. Men mannen ville absolut inte följa med – och bet till slut en polisman i handen.

Så nu är vi lugna!

1 kommentar

Filed under Lärdomar och fördomar

One response to “Om att vara utanför

  1. teliakundservice

    Hej! Jag heter Susanne och jobbar på Telias Kundservice.
    Det låter som att ni fick en oväntat stressig start av semestern i Frankrike. För att våra kunder ska slippa stänga av all internettrafik i utlandet och inte behöva oroa sig för höga fakturor har vi lanerat en tjänst som kallas Surf Abroad. Det innebär att du har ett maxtak på 49 kr per dygn när du surfar inom EU med ditt mobilabonnemang från Telia. Det kan vara bra att känna till om det skulle bli problem att låna grannarnas nätverk nästa gång. Här kan du läsa mer om Surf Abroad: http://www.telia.se/privat/mobilt/utomlands/surf-abroad/surf-abroad.page

    Hoppas ni fick en trevlig semester!
    Med vänliga hälsningar
    Susanne Boström
    Telia Kundservice

Kommentera

