”Ni får inte bygga dammar!”

 

När jag läser om Axels liv på plagen i Bandol och barnens ständiga kreativitet som ”uppmuntras” – men i själva verket stäckas – av den äldre generationen minns jag min barndoms vårar på olika skolgårdar i Sundsvall.

Snön har smält och smältvattnet tar sig från ena änden av skolgården till den andra. Några företagsamma unga män – jag håller med Axel, det var killarna som var mest aktiva, tjejerna gjorde tjej-grejer som att bolla mot skolväggen – börjar leda vattnet i kanaler till större reservoarer som byggs genom att man med skornas yttersidor förflyttar grus till önskad plats. Till slut har den förut obeträdbara vattensörjan till skolgård förändrats till ett ganska torrt landskap av vattenleder med biflöden som utmynnar i en stor damm.

I det läget brukar ”tillsynslärar’n” komma. Jag vet inte vad denna tillsynslärare gör under övriga delar av skolåret, men nu kommer han och utropar sitt traditionella och kategoriska ”Ni får inte bygga dammar!” och öppnar med skospetsen fördämningarna, så att allt uppsamlat smältvatten nu rinner fritt igen, men nu närmare skolingångarna, som med ens blir närmast onåbara på grund av vattenmassorna. Vi, småknattar i lågstadieåldern, får då skäll för att vi gjort att alla får blöta skor, när det var genom vårt uppoffrande arbete som vattnet hölls undan!

”Otack är världens lön” var ett uttryck som jag i den åldern lärde mig innebörden av.

Och tro inte att det finns några bilder på nätet av dessa ungdomliga byggnadsverk! De var dömda att förstöras och omedelbart förpassas till den eviga glömskan. Det som nu finns att hitta på nätet är beskäftiga råd om hur man – föräldrar och skolmyndigheterna – kan skapa kreativa och estetiskt inspirerande miljöer med konstgjorda dammar på skolgårdar. Däremot hittar jag en bild av platsen där jag som barn byggt dammar och för detta tagits i örat av tillsynslärar’n: Höglundaskolan i Sundsvall.

Syns det inte att det behövdes lite barnanpassad miljö där? Det var där till vänster, framför vänstra, västra, ingången vi höll till.

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

