Welcome to my hometown

Och snart går tåget till Marsille fvb till flygplatsen Marignane.
Det skall bli spännande att komma hem, och då tänker jag inte på väder och vind och att vi fått en ny försvarsminister. Nej, det handlare om något mycket subtilare.
När vi åkte från Sverige för tre veckor sedan så var ett av de stora samtalsämnena – Slussens ombyggnad. Känslosvallen var höga – ja, så till den grad höga så att en av landets kulturprofiler avsade sig närmare bekantskap med sin hemstad.

På Arlanda välkomnas alla resenärer av ett antal gigantiska porträtt av kända svenska profiler under den gemensamma beteckningen ”Welcome to my hometown”. För tillfället kommer jag inte ihåg vilka som förärats att sitta på väggen i tunneln som leder oss alla ut i Schengens befriade land – det vill säga efter att man passerat … (ja, man kan undra), … men tydligen sitter – eller satt – Benny Andersson därstädes. men så gick något honom emot. Han ville nämligen inte acceptera att Slussen byggdes ut på ett för honom oacceptabelst sätt, varför han inte längre ville representera sin hemstad
”Ta ner skylten!” var hans korta budskap.

Huruvida detta nu är gjort återstår att se – jag har ju inte passerat tunneln på länge.
Men en sak har jag förstått.
Man skall ta sig själv på allvar!
Därför kommer jag nu att ta ståndpunkt i en brinnande fråga i min egen hemstad Uppsala – varför inte utbyggnaden av Seminarieparken. Och om inte utfallet faller mig på läppen, så skall jag genast begära att jag blir borttagen ur telefonkatalogen – Uppsaladelen!

A tout à l’ heure!

2 kommentarer

Filed under Kultur

2 responses to “Welcome to my hometown

  1. Rolf Kroon

    Hej Axel!
    Det mesta motståndet mot bostäder i Seminarieområdet (det är ingen park nu) bygger på felaktigt underlag. Det är privat mark som kommunen avstod från att köpa. Nu skapas en stor kommunal park på tomtägarens bekostnad och de gamla byggnaderna kulturminnesskyddas. Så gott som alla partier har varit överens om att det måste byggas bostäder på området och det förslag som nu ligger är en kompromiss mellan olika ståndpunkter i fråga om hur detta ska ske.
    Men det kanske var till fördel för det liggande förslaget du tänkte ta ställning? Den som besvärat sig med att titta på modellen i stadshuset har lättare att förstå att kritikerna skjuter över målet.
    Vänligen,
    Rolf

  2. Br Kroon!
    Min skrivklåda rörde mest vissa storheters småttighet.Vad gäller så Seminarieparken har jag varit borta alltför länge för att förstå hettan i parkkramarna. Men de flesta av dem bor väl redan!
    Men nu är jag tillbaka. Huka er …

Kommentera

