Vår tids Hamlet?

En annan föreställningJa, jag vet!
Jag borde veta bättre – jag är ju juristutbildad.
Men ändå …

Vad handlar Breivikrättegången om egentligen?
En person har direkt eller indirekt tagit livet av nära 80 personer, vilket han med viss stolthet vidimerar och i bakgrunden skymtar någon typ av manifest som bevekelsegrund för hans handlande. I mina, säkert som i många andras ögon, handlar det här om en tokig människa som har begått – och erkänt – allt det som läggs honom till last. Men ändå så skall man vända på varenda sten och visa upp att rättssamhället fungerar, även i sådana här extrema situationer.
(Tio veckor är avsatta för rättegången i Tingrätten – se SvD)

Men nu kommer det här som jag varnade för alldeles i början.
Jag kan inte hjälpa att jag känner en viss avsmak för hela det här skådespelet som pågår. Och hela tiden gnager en sådan där olustkänsla:
Varför allt detta ståhej kring ett så solklart rättsfall? Karln har uppsåtligen planerat och sedan dödat ett antal för honom okända offer – direkt eller indirekt. Vad finns det mer att utreda?
Nej, allt har kommit att handla om en sak – är karln tokig eller inte?
Och nu sitter vi där i situationen att en tokig människa får all uppmärksamhet han önskar. Han får spela ut kort som martyr, missförstådd medborgare, världsfrälsare m.m m.m.

Jag undrar bara i mitt stilla sinne – finns det inte andra sätt att hantera fenomenet Breivik?
Även om en summarisk rättegång kan kännas fel ur rättssäkerhetssynpunkt, så undrar jag ändå om man inte dragit det hela lite för långt.
Möjligen har jag förståelse för ”offrens” önskan om hämnd, att det kan tillgodoses, men även en sådan process skulle säkert kunnat genomföras genom direktkonfrontationer utan en omfattande rättegång.
Att sedan medierna möjligen skulle kunna tänka att lägga band på sina skriverier och vara något mer sparsmakade är nog mer ett önsketänkande, men om man tittar på den mediabevakning som vi får oss till livs – allt i realtid – så undrar man vem som kommer att gå segrande ur detta skådespel. (Se bara på de rikstäckande medierna: SvD, DN, Expressen, Aftonbladet, SVT  och deras rapportering.)

P.S. För mig är risken  att andra tokar ser en förebild i Breivik större än att medierna har något att vältra sig i. Medvetet har jag därför inte försökt definiera ordet ”tokig”.

1 kommentar

Filed under Medier

One response to “Vår tids Hamlet?

  1. Jack Ruby

    Som kommentar vill jag vara kortfattad. Att vara långrandig vore bara att bidra till Breiviks utspel. Rättssamhället måste ha sin gång, det är bara så. Men sedan om han får låses in i fängelse eller mental sjukhus spelar ingen roll. Han kommer i vilket fall att träffa sin bödel i ett obevakat ögonblik. Det är bara så.

Kommentera

