God natt! Pär Nuder

– Hej Pär Nuder – hur mår du?
– Tvåhundranittiosextusen!

Denna absurda konversation är naturligtvis inte avlyssnad, men ändå synnerligen relevant, för det finns tydligen människor som tror att bara det som är mätbart går att värdera.
På dagens web-tidningars ledarsidor, för SvD och DN, ondgör sig både Sanna Rayman och Hanne Kjöller över det f.d. statsrådet Pär Nuders handlande att cascha in 296.000 kronor under två år, samtidigt som hans mycket vinstgivande bolag inte belastats med ett enda öres löneuttag. Jag förstår deras upprördhet, samtidigt som man kan konstatera att så är skattesystemet utformat. Det blir billigare att ta ut överskott som utdelning än att ta ut det dom lön. Och så görs legio inom företagsamheten.

Men vad Nuder missar genom sitt kortsiktiga handlande skulle förvisso inte ge några tidningsrubriker, men jag tror att han skulle sovit mycket bättre om han istället avstått från dessa, relativt futtiga, slantar. Och inte vet jag vad som gjort att, som Hanne Kjöller uttrycker det, att den moraliska ”kompassen uppenbart inte existerar”.
Kanske är det det berömda ”Köttberget” som skapat den magnetiska deviationen
Men som sagt – det finns hopp …

– Hej Pär Nuder – hur mår du?
– Jag sover gott!

Denna absurda konversation är naturligtvis inte avlyssnad, men ändå synnerligen relevant, för snart kommer även han att inse att det  finns  andra värden här i livet.

P.S.  … ett vet jag som aldrig dör; dom över död man. /ur Havamal

 

 

ett vet jag som aldrig dör; dom över död man.

1 kommentar

Filed under Kultur

One response to “God natt! Pär Nuder

  1. Daniel von Sydow

    Det vore mig naturligtvis främmande att raljera med min medvandrare Axel, men den som läst dagens Dagens Nyheter och där läst Pär Nuders redogörelse kan inte annat än erinras den cyniska gamla journalistklyschan: ”Kolla aldrig en bra story, för då spricker den!”

Kommentera

