Ministerstrunt

I söndags avslutade Maciej Zaremba sin artikelserie Skogen vi ärvde i DN. Jag vill inte påstå att jag skulle klara av att ifrågasätta innehållet – därtill är min kunskap alldeles för liten – men framför allt … jag är alldeles för tagen av vissa bilder från verkligheten*, för att överhuvud taget ens komma på tanken. Just denna känsla får jag när jag läser ett genmäle‚ eller rättare sagt försök till genmäle, från Skogsstyrelsens generaldirektör, Monika Stridsman. Jag skriver ”försök”, för längre kommer hon inte. Pliktskyldigast försöker hon polemisera med Zaremba, men för varje försök viker hon ned sig och försöker mildra sina minst sagt svaga argument. Läs hennes svar  och man inser att det är något som fattas i hennes försök till friskrivning av hennes ämbetsverk. Man får en känsla av att hon kommit att hamna på ett intellektuellt kalhygge. Men jag tror kanske inte bara att det handlar om de exempel som Zaremba drar fram i sin fantastiska artikelserie. Nej det måste vara något ytterligare som stör generaldirektörens undermåliga klarläggande – och jag tror mig veta varför.

Betrakta bilden här till höger och generaldirektörens argument känns som andeviskningar i filttofflor. Denna bild är tagen av fotografen Thomas Karlsson, vars bilder visar en verklighet som inte ens en cyklop på Skogsstyrelsen kan förneka. Om man betraktar Thomas Karlssons bild(-er*) – (helst i original i papperstidningen) – så förstår man generaldirektörens hovsamma ton, när hon konfronteras med verkligheten, i vilken Bergvik Skog AB farit fram.
Och säkert är att  vår jordbruksminister, Eskil Erlandsson, måste haft samma bild för ögonen när han uttalade bland det mest korkade uttalanden man kunde avge: Men villaägaren har ju tomten kvar.

*Fler finns att beskåda: Bild 1. Bild 2. Bild 3. m.fl.

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

