As time goes by

Så har så ytterligare en vecka adderats till förgänglighetens arkiv.
Under tiden har jag läst en essä av Alf Henriksson som dokumenterat mänskligt liv i numerära mått och kommit till slutledningen att ”en åldrig person vid pass 80 år har levt närmare 30000 dagar”.  För en ungdom kan dessa dagar te sig astronomiska, men för den som lever i den sista kvartilen är måttet inte särskilt imponerande. Jag är nämligen i den åldern att jag kan överblicka vad som menas med en mansålder.  Jag föreställer mig att jag går in i en mörk garderob och söker memorera alla dessa dagar, för att sedan komma ut ur densamma och söka berätta vad jag kommit ihåg så skulle antagligen allt kunna återberättas på några timmar.
Min slutledning härvid lag är tydligen att det är mycket ”dötid” som man fått uppleva.
Dessa reflektioner har naturligtvis inget med ämnet för denna blogg att göra, men som tangerar en ödesfråga – vad minns man av ”dagens”  UNT?

Frekvent besöker jag ett gym, där jag primärt söker hejda det lekamliga förfallet. En ny bekantskap därstädes– en själsfrände, sånär som på att vi har olika musiksmak – började tala om att ”leva på upploppet” och konstaterade att vår vitalitet och närvaro i det pågående börjat falna, men att vi lever upp den dag då vår kompetens efterfrågas. Men en utblick i omgivningen ger vid handen att vi börjar bli lite passé.
Eller är det kanske omgivningen som är passé?
Vi talade bland annat om vår lokaltidning och jämförde dess innehåll, när vi var nya prenumeranter, med dagens produkt, som kan liknas vid ett omslagspapper för direktreklam. Det redaktionella materialet med Uppsalaanknytning verkar numera begränsa sig till bevakning av händelser som ”kosläpp” – resten verkar mest vara TT- formulerat material, som man redan fått sig till livs av alla andra medier. Slutledningen blev att ”UNT får nog klara sig utan vår prenumeration, men med tillägget:
– Det är väl bara dödsannonserna som vi kommer att sakna.
P.S. Finns det ingen driftig ungdom som kan skapa en sight för dödsannonser. Men det skulle kanske bli spiken i kistan för stackars UNT!

Lämna en kommentar

Filed under Medier

Kommentera

